Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Podczas samoizolacji, mieszkańcy Kazachstanu aktywnie oglądali telewizję. Wielu operatorów skorzystało na tym trendzie. Kazakhtelekom uruchomił usługę TV+, Beeline zaoferował dostęp do BeeTV dla abonentów wszystkich operatorów. Wartość usług z dystrybucji programów osiągnęła kwotę 33 mld tenge (+13,8%).
Jednak od 2021 r. oglądalność telewizji gwałtownie spadła. Analitycy uważają, że coraz więcej Kazachów ma telewizory
Smart TV, które pozwalają na oglądanie treści w Internecie. Według danych portalu
Kaspi.kz, wydatki na elektronikę w Kazachstanie wzrosły o 172% w porównaniu do 2019 roku.
Powodem gwałtownego spadku popularności tradycyjnej telewizji była również duża liczba akcji promocyjnych ze strony platform streamingowych, które szczególnie rozkwitły w okresie wrzesień-październik 2020 roku. Operator
ivi ogłosił partnerstwo z
Amediateka, po czym zaoferował użytkownikom duże rabaty na subskrypcje. Liczba subskrypcji
Yandex Plus potroiła się w czasie kwarantanny. W tym samym czasie zaczął działać rosyjskojęzyczny interfejs
Netflix dla krajów WNP, co również wpłynęło na szybki wzrost odbiorców usług streamingowych.
Rosnąca popularność mediów społecznościowych z treściami wideo również przyczynia się do spadku oglądalności tradycyjnej telewizji. Z samej usługi
TikTok korzysta 30% mieszkańców Kazachstanu. Analitycy uważają, że kazachskim widzom brakuje treści rozrywkowych, które praktycznie nie są pokazywane w telewizji. Ich zdaniem, jeżeli nadawcy zaczną tworzyć więcej lokalnych formatów rozrywkowych, to jest szansa, że odpływ widowni nie będzie taki szybki.
Według prognoz
J’son & Partners Consulting, liczba abonentów płatnej telewizji w Kazachstanie przekroczy ledwo 2 miliony. Firma dodaje, że do 2022 r. udział abonentów telewizji kablowej spadnie do 60% w 2022 roku z 64% w 2017. Za to rośnie baza abonentów mobilnego Internetu - z 15,9 mln we wrześniu 2020 r. do 16,3 mln w 2021.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.