reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Rynek telewizyjny zmierza ku OTT

dodano: 2021-10-14 10:14 | aktualizacja: 2021-10-14 12:52
autor: Anita Kaźmierska | źródło: Dataxis/satkurier.pl

telewizja pay-tv trendy Mimo niekwestionowanej dominacji pod względem przychodów osiąganych z płatnej telewizji, grupa Comcast, która obsługuje marki Sky i Now TV w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii i we Włoszech, powoli odchodzi od telewizji satelitarnej. Amerykańska grupa medialna wprowadziła samodzielne produkty płatnej telewizji OTT na każdym ze swoich obsługiwanych rynków, migrując tym samym swoją bazę abonentów w kierunku bardziej elastycznych ofert.

Dataxis


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Skupiając się na ofertach premium, Sky wzbogaca jednocześnie swoje biblioteki treści, agregując w pakietach wiodące platformy streamingowe. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii Discovery+ i Disney+ weszły na rynek dzięki partnerstwu dystrybucyjnemu ze Sky. Comcast ogłosił ostatnio również wprowadzenie na rynek własnej linii produktów smart TV - Sky Glass, co jest ważnym krokiem, który odzwierciedla jeden z nowych kierunków odchodzenia firmy od tradycyjnych dekoderów i transmisji satelitarnej.

Drugi po Comcast, Deutsche Telekom, generuje coraz większy udział w przychodach z płatnej telewizji w Europie. O ile ponad połowa przychodów grupy pochodzi z rodzimego kraju, Deutsche Telekom jest również obecny pod markami T-Mobile i Telekom w Czechach, na Węgrzech, w Polsce, Słowacji, Holandii, Macedonii Północnej i jako Magenta w Austrii. Lokalne podmioty zaczęły również pozyskiwać mniejszych operatorów, aby jeszcze bardziej poszerzyć swój zasięg. Dataxis szacuje, że przychody Deutsche Telekom z płatnej telewizji wzrosną o ponad 25 proc. w ciągu najbliższych 5 lat, czyli 3,6 razy szybciej niż cały segment, dzięki koncentracji na ofertach telewizji IP i rosnącej obecności na rynkach, na których płatna telewizja nadal się rozwija.

Silną pozycję na europejskim rynku telewizyjnym mają również francuscy operatorzy. W 2020 roku Canal+ wygenerował na 12 europejskich rynkach 2,4 mld euro z bezpośrednich subskrypcji płatnej telewizji. Dzięki przejęciu działalności M7 w zakresie telewizji satelitarnej we wrześniu 2019 roku, grupa rozszerzyła swój zasięg poza Francję i Polskę o dodatkowe 2,4 mln abonentów telewizyjnych w Belgii, Holandii, Austrii, Niemczech, Czechach, Słowacji, Węgrzech i Rumunii. W Polsce Canal+ mocno stawia ma swoją ofertę OTT Canal+ online.

Orange to kolejny silny ogólnoeuropejski operator, obecny na 8 rynkach: Francji, Belgii, Luksemburgu, Hiszpanii, Polsce, Rumunii, Słowacji i Mołdawii. Tymczasem Iliad, spółka matka francuskiego operatora telekomunikacyjnego Free, rozwija się poza swoim rodzimym rynkiem: po przejęciu polskiego operatora komórkowego Play w 2020 roku, grupa ogłosiła zamiar zakupu operatora kablowego UPC w Polsce od Liberty Global. Transakcja czeka na zatwierdzenie regulatora i powinna zostać sfinalizowana do połowy 2022 roku.

Wśród znaczących podmiotów, które wycofały się z rynku, Liberty Global, który w 2018 roku wygenerował 8 proc. łącznych przychodów z płatnej telewizji w Europie, w tym roku odpowiada za jedynie 2 proc. udziału w rynku. Wynika to ze sprzedaży przez holding biznesów kablowych pod marką UPC na terenie Niemiec, Węgier, Rumunii i Czech grupie Vodafone w połowie 2019 roku. Holding nadal obsługuje UPC w Szwajcarii i na Słowacji oraz współkontroluje spółkę Virgin Media O2 JV z hiszpańską grupą Telefonica od 2021 roku w Wielkiej Brytanii. Po przeniesieniu aktywów w sieci kablowe, grupa może szykować się do zwrotu na swoich dawnych rynkach, zaczynając od Niemiec, gdzie zapowiedziała współpracę z InfraVia Capital Partners w celu inwestycji w budowę własnych sieci światłowodowych.

Tradycyjni operatorzy płatnej telewizji są coraz częściej zmuszani do dywersyfikacji ofert lub poddania się konsolidacji ze swoimi konkurentami. Na przykład na rynkach południowoeuropejskich lokalne grupy zintensyfikowały swoje strategie przejęć, w tym MTS Srbija, która nabyła wielu małych lokalnych operatorów kablowych pod marką Supernova, zwiększając udział w rynku do prawie połowy wszystkich serbskich połączeń płatnej telewizji, przejmując od Serbia Broadband pozycję lidera. W Słowenii mali operatorzy kablowi, których przetrwanie było zagrożone, sprzedają swoje biznesy wiodącym operatorom telekomunikacyjnym, takim jak Telemach, T2 i A1.
 

Ogólnie rzecz biorąc, oczekuje się, że rynek płatnej telewizji powoli odbuduje się po ciosie, jaki doznał podczas pandemii. Przychody z pay-tv w Europie powinny osiągnąć w 2025 roku 33 mld euro, ostatecznie przekraczając poziom z 2019 roku.

Rosnąca dostępność tańszych i bardziej elastycznych planów płatnej telewizji OTT zmusza tradycyjnych operatorów do przyjmowania nowych strategii. Praktycznie wszyscy liczący się operatorzy telewizyjni uruchomili samodzielne pakiety OTT, aby sprostać wymaganiom rynku i powoli migrują swoją bazę abonentów w kierunku planów telewizyjnych niezależnych od własnych sieci.

Odbiór telewizji w oparciu o Internet (IPTV + OTT) doprowadzi do powstania nowych subskrypcji i szacuje się, że w 2026 roku będzie odpowiadać za ponad połowę wszystkich dostępów do płatnej telewizji. Z samej płatnej telewizji OTT korzystać będzie 1 na 5 abonentów telewizyjnych.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Analizy rynkowe


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Miernik Satlink ST-5150 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem

Miernik Satlink ST-5150 do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2,...

690 zł Więcej...

Konwerter Unicable II Inverto 32 tunery (5520) EVOBOX

Konwerter Unicable II marki Inverto pozwala na jednoprzewodową (szeregową) transmisję...

219 zł Więcej...

SAT Kurier - 3-4/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 3-4/2022

12 zł Więcej...