reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Naukowcy opracowali aluminiową baterię

dodano: 2021-04-06 22:25
autor: Jan Borejko | źródło: Uniwersytet Cornell/Nature Energy

aluminum bateria battery elektroda 360px.jpg Naukowcy w USA opracowali aluminiową baterię, która wykazuje lepszą niż 99,5% odwracalność i może oferować do 10 000 bezbłędnych cykli. Włączając podłoże z włókien węglowych do konstrukcji anody, naukowcy uzyskali lepszą kontrolę nad wiązaniami chemicznymi, które tworzą się podczas ładowania akumulatora, co prowadzi do znacznej poprawy wydajności. Czas na dużo trwalsze i tańsze baterie. Naukowcy stworzą akumulatory, które są bezpieczniejsze, tańsze i bardziej zrównoważone niż akumulatory litowo-jonowe.

solarkurier
Alu bateria batteries 760px.jpg


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Dzięki potencjałowi większej pojemności niż dzisiejsze komercyjne technologie akumulatorów i poleganiu na tańszych, bardziej powszechnych materiałach, akumulatory na bazie aluminium od dawna są atrakcyjne dla naukowców. Jednak problemy z okresem przydatności do użycia i cykliczności nie pozwoliły na dalsze przekształcenie tych pomysłów w komercyjne wykorzystanie.

Początek 2021 roku przyniósł zachęcające zmiany w technologii akumulatorów aluminiowych. Dzięki współpracy między uniwersytetami w Chinach i USA zademonstrowano stabilny, superszybki akumulator aluminiowy. A teraz naukowcy z Cornell University w USA demonstrują dalszy rozwój tej technologii.

W artykule zatytułowanym „Regulating elektrodeposition morphology in high-capacity aluminium and cynk battery anodes using interfacial metal-substrat bonding", opublikowanym w Nature Energy, grupa naukowców z Cornell University pokazała baterię z 99,8% odwracalnością w czasie cykli ponad 3600 godzin.

Istotną cechą nowej baterii jest to, że jako anoda i katoda zastosowano dwa tanie materiały: aluminium i węgiel. Co ważne oba są niedrogie, powszechnie dostępne i stosunkowo przyjazne dla środowiska w przypadku recyclingu.

Wszystko dzięki zastosowaniu trójwymiarowej, a nie płaskiej architektury elektrod baterii, naukowcy byli w stanie lepiej kontrolować nawarstwianie się aluminium podczas cykli baterii. Dzięki temu elektroda jest znacznie grubsza i ma znacznie szybszą kinetykę.

Co prawda aluminium ma tendencję do reagowania z separatorem, który dzieli anodę i katodę, powodując awarię baterii, ale to się da dopracować.

Naukowcy twierdzą, że podobne podejście można by zastosować również do innych materiałów. Tu jest mowa o  wcześniejszych pracach nad bateriami cynkowymi i litowo-metalicznymi, bo zasada jest taka sama.

Okazuje się, że problem tkwi w projektowaniu podłoża w baterii, np. z przeplatanego włókna węglowego, które zapewnia stabilizację.

Źródło: advancedbatteriesresearch.com  cornell.edu  newswise.com

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Ciekawostki


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik DVB-T/T2 HEVC DI-WAY 2020 Mini

Mini odbiornik DVB-T/T2 z HEVC/H.265 marki DI-WAY z trybem hotelowym...

99 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ DUO 4K SE S2X FBC

Vu+ DUO 4K SE - najnowszy odbiornik Ultra HD 4K...

1 690 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ ZERO rev.2 HEVC

Vu+ ZERO rev.2 - najnowszy odbiornik Vu+ na Linuksie z...

429 zł Więcej...