reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Netflix drugą co do wielkości grupą telewizyjną w Europie

dodano: 2021-01-14 16:43 | aktualizacja: 2021-01-16 16:19
autor: Janusz Sulisz | źródło: Ampere Analysis

Ampere Analysis European TV by revenue 2020-Netflix-360px.jpg Według analiz przeprowadzonych przez Ampere Analysis, Netflix stał się w 2020 roku drugą co do wielkości grupą telewizyjną w Europie pod względem przychodów. Pierwsze miejsce też zajmuje amerykańska korporacja Comcast, która jest właścicielem i operatorem Sky Group. Nadal jest on zdecydowanym liderem - ma 12% udziału w rynku grupy telewizyjnej, a drugie miejsce zajmuje Netflix  - 6,1%. Żadna polska firma nie znalazła się w pierwszej dziesiątce tego zestawienia - nie ma m.in. Cyfrowego Polsatu czy TVP. Jest tam na 5. pozycji właściciel CANAL+ Polska, czyli CANAL+ Group, a na 9. pozycji Liberty Global, czyli właściciel UPC Polska.

Ampere Analysis
Ampere Analysis European TV by revenue 2020 Netflix 760px.jpg


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Netflix zajmuje obecnie 2. miejsce po Comcast pod względem przychodów w 2020 roku.

Netflix wyprzedził niemieckiego nadawcę publicznej telewizji ARD, który odpowiadał za 5,7% udziału w rynku grup telewizyjnych w 2020 roku pod względem przychodów. Brytyjska BBC jest na 4. pozycji z wynikiem 4,2%. Grupa CANAL+ należąca do Vivendi była piątą co do wielkości z 3,2%.
 


Poza tym podział staje się bardziej rozdrobniony z minimalnymi różnicami między poszczególnymi firmami. Tu znalazły się France Televisions (2,8%), Vodafone (2,7%), niemiecki RTL Group (2,6%), Liberty Global (właściciel UPC Polska) - 2,4%, Deutsche Telekom (2,4%), włoskie Mediaset (2,3%) i RAI (2,1%) oraz Amazon (2%). W zestawieniu mają one od 2% do 2,8% rynku. Pozostałe 46,6% udziału w rynku grupy telewizyjnej przypada na „Other" („Inne”), gdzie udział jest poniżej 2%, a rozdrobnienie jest już bardzo duże.

Według Ampere Analysis do badań wzięto przychody z telewizji, które obejmują przychody z reklam telewizyjnych, przychody z subskrypcji VOD, środki publiczne i przychody z płatnej telewizji.

Komentując te analizy, Tony Maroulis, główny analityk w Ampere Analysis, powiedział:

- Netflix od momentu wejścia na rynek w 2012 r., szybko się rozwijał w Europie. Do 2016 r. uruchomił swoje usługi w całej Europie i przekroczyła 1 mld dol. przychodów. Do 2017 r. miał największą liczbę klientów spośród wszystkich firm w Europie oferujących telewizję na abonament. A w 2020 r. Netflix stał się drugim co do wielkości podmiotem w Europie pod względem przychodów, za samym Comcastem (który jest właścicielem Sky w Europie) i wyprzedził niemieckiego nadawcę publicznego ARD. Wydawałoby się, że błyskawiczny wzrost Netflixa nie ma granic, ponieważ pomaga sobie w większej części przychodów audiowizualnych. W 2020 r. sam Netflix odpowiadał za ponad 6 proc. wszystkich przychodów telewizyjnych w Europie.


Tony Maroulis dodał:

- Chociaż Netflix odniósł sukces na całym kontynencie, lokalni nadawcy stoją w obliczu zwiększonej presji. Pandemia koronawirusa spowodowała upadek rynku reklam telewizyjnych, potęgując i przyspieszając kryzys tradycyjnych i uznanych marek. I podczas gdy kieszenie Netflix stają się coraz głębsze, lokalne podmioty walczą z konkurencją. W ciągu najbliższych kilku lat sam Netflix będzie miał lepsze finansowanie niż wielu wiodących nadawców komercyjnych, a jego skala oznacza, że ​​będzie w stanie wyprodukować duże ilości wysokiej jakości treści, z którymi większość lokalnych telewizji nie będzie mogła konkurować. Ta globalna i lokalna nierównowaga jeszcze bardziej przyspieszy zmianę oglądalności online, która teraz zaczyna się przenosić na starsze grupy demograficzne.

Ponieważ Netflix i Amazon Prime nadal się szybko rozwijają zyskując widzów, a ich budżet i jakość produkcji osiągną poziomy nieosiągalne dla lokalnych nadawców, to nie tylko potencjalnie zwiększają przewagę na rynku, ale niszczą lub podporządkowują sobie lokalnych producentów treści. 

W jaki sposób nadawcy i producenci treści pokonają tę główną strategiczną przeszkodę, dopiero się okaże w najbliższej przyszłości.
Analitycy potwierdzają, że rok 2020 przyniósł ważną zmianę w nastawieniu widzów: streaming wygrywa z klasyczną telewizją i nie jest ważne w jaki sposób dostarczaną - z satelity, kablowo czy naziemnie. Niestety odzyskanie udziału w rynku przez linearną i lokalną telewizję od rosnących w potęgę usług streamingowych z pewnością będzie niezmiernie trudną walką.

Możliwości są trzy:

  • lokalna kooperacja na europejskim rynku, by wspólnie stworzyć podobną usługę streamingową
  • podporządkowanie się i tworzenie treści/ filmów/seriali dla takich potęg, jak Netflix, Comcast czy Amazon
  • trwanie przy swoim czekając na upadek lub sprowadzenie do niszowej produkcji

Źródło: broadbandtvnews.com  ampereanalysis.com  variety.com

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Analizy rynkowe


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Kabel HDMI 2.0 4K Light 3,0m

Wysokiej klasy kabel połączeniowy HDMI Light z oświetleniem LED z...

35 zł Więcej...

Miernik SatLink WS-6933 dla DVB-S/S2

Miernik, do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S z pomiarem PWR,...

239 zł Więcej...

Odbiornik Spycat Mini V2

Spycat Mini V2  - mały, tani odbiornik satelitarny HD w...

219 zł Więcej...