reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

SES Astra: 20 lat na ukraińskim rynku

dodano: 2020-11-08 18:24 | aktualizacja: 2020-11-08 19:25
autor: RO | źródło: mediasat.info

SES astra betzdorf antena 360px.jpg W 2020 roku mija dokładnie 20 lat, odkąd SES ASTRA pracuje na ukraińskim rynku. Szef przedstawicielstwa SES na Ukrainie i w krajach WNP, Onno Zonneveld opowiedział, jak rozpoczęła się działalność satelitarna na przełomie lat 2000.

SES Astra satelity


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Startujący pod koniec lat 80-tych ukraiński rynek telewizyjny w ciągu 10 lat przechodził nie najgorszą drogę ewolucyjną od etapu "romantyzmu" do etapu pełnowartościowej telewizji komercyjnej i na początku zdrowej rywalizacji o widza, gdzie satelita miał pełnić rolę dosyłu kanałów do nadajników naziemnych i sieci kablowych.

Szwedzka firma SwedishSpaceCorporation, w 100% właściciel Nordic Satellite AB (w skrócie NSAB) do końca lat 90. eksploatowała dwa satelity telekomunikacyjne Sirius 1 (dawniej Marco Polo-1) i Sirius 2, zajmując pozycję 5° długości geograficznej wschodniej. Pod koniec 1999 roku dołączył do nich Sirius 3. Ponieważ oprócz krajów skandynawskich i Europy Północnej, w zasięgu pokrycia były kraje bałtyckie, Ukraina i ogólnie Europa Wschodnia, podjęto strategiczną decyzję o skoncentrowaniu się na tych rynkach. W 1999 roku została zarejestrowana firma, a od 2000 roku rozpoczęło pracę przedstawicielstwo w Kijowie, od 2002 – w Rydze, od 2003 – w  Bukareszcie, a od 2006 – w Moskwie.

Do NSAB zatrudniono byłych pracowników państwowej firmy satelitarnej Ukrkosmos, którzy posiadali doświadczenie, wiedzę, znajomość rynku i kontakty.

Pierwszym klientem wśród kanałów telewizyjnych był Nowyj kanał, który uruchomiono na Sirius 2 w listopadzie 2000 roku. Później w styczniu 2001 – kanał ICTV, w czerwcu – Enter Music, w lipcu – Enter Film i TET, a w październiku – Inter+.

Uwzględniając fakt, że na Ukrainie działały trzy ogólnonarodowe sieci UT1, UT2, UT3 – równolegle do rozpowszechniania sygnału istniały trzy radiowe sieci przekaźnikowe, używane przez NTKU, Inter i 1+1 oraz dwie rezerwowe, które częściowo wykorzystywały ICTV i Nowyj kanał. W kraju ogólnie nie było linii przekaźnikowych do dystrybucji sygnału, a przerwy w dostawie prądu nie dawały pełnej gwarancji zapewnienia emisji, dlatego przejście na dystrybucję satelitarną było bardzo dobrym rozwiązaniem.

Większość kanałów telewizyjnych, które nadawały z wieży telewizyjnej w Kijowie drogą analogową, już posiadało możliwość transportu sygnału do punktu "zero", co uprościło część zadania. Wiele jednak musiało zmodernizować swoje linie, przejść na format cyfrowy (SDI). Satelita pod tym względem stał się bodźcem do wdrażania nowych technologii przez ukraińskich nadawców.

Pojawienie się firmy Spacecom (satelity Amos z pozycji 4°W) na ukraińskim rynku w 2001 roku nie tylko zwiększyło konkurencję, ale także rozwinęło rynek. Rozpoczęła się rywalizacja o klienta nie tylko ceną, ale także jakością i usługami dodatkowymi. Jednak to NSAB zawsze miał przewagę konkurencyjną – dwa satelity telekomunikacyjne z dublującymi się częstotliwościami w jednym punkcie, co dawało możliwość szybkiej rezerwy w kosmosie.

Bardzo istotną różnicą było to, że NSAB, a później SES Astra na Ukrainie zawsze miało przedstawicielstwo, biuro stacjonarne, do którego można było przyjść i porozmawiać. Spacecom w niedługim czasie jednak przyciągnął do siebie kluczowego klienta, a był nim Ukrkosmos.

Z nadawcami były zawierane standardowe dla branży satelitarnej umowy na okres 5 lat. W zakresie usług była dzierżawa pojemności i podniesienie sygnału na satelitę. Obowiązkiem nadawców były terminowe płatności za usługę i nie oferowanie zabronionych treści.

Wraz z przeniesieniem NSAB do SES, rynek ukraiński uzyskał dostęp do globalnego ugrupowania SES i jego infrastruktury naziemnej. W zasadzie Kijów stał się częścią infrastruktury z możliwością rezerwowania, wykorzystania dowolnego satelity firmy, przesyłania sygnału z Europy na dowolny kontynent.

Dzisiaj ukraiński rynek ciągle ma się nieźle i to mimo zaszyfrowania przekazu przez czołowych nadawców. Zaskakująco nadal jest bogata oferta niekodowana (FTA). Dla niektórych krajów europejskich jest to luksus nieosiągalny. Tylko w 2020 r. pojawiły się Donbas - Online, Apostrophe TV, Zorianyj. Jedyną różnicą między takimi kanałami telewizyjnymi poza tym, że mają sponsora, są ich własne treści. To czyni je tańszymi i pozwala im na przekazywanie drogą FTA.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Operatorzy sat


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik AB CryptoBox 752HD Combo

Odbiornik HD Combo DVB-S2X, DVB-T2, DVB-C z kieszenią na moduły...

349 zł Więcej...

Przepust dachowy średnicy 90mm

Przepust dachowy do kabli średnicy 90mm

220 zł Więcej...

Uchwyt kominowy bezinwazyjny E863M z opaską 5,0m

mocny uchwyt antenowy bezinwazyjny - obejma 5m na komin 

119 zł Więcej...
reklama