Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
- Już w I kw. 2020 roku widać było w wynikach finansowych i operacyjnych Grupy Netia pozytywne przesilenie w panujących od wielu lat trendach. W trakcie II kw. br. - pomimo trudnej sytuacji epidemicznej - pozytywne efekty uległy nawet wzmocnieniu. - powiedział Andrzej Abramczuk, prezes zarządu, dyrektor generalny Netia S.A. - Mieliśmy solidne wzrosty na wszystkich kluczowych typach usług, zarówno na rynku B2B, jak i B2C, co pokazuje, że intensywne inwestycje w modernizację sieci do standardu gigabitowego, rozwój centrów danych i zaawansowanych usług ICT, a także współpraca w ramach Grupy Polsat, pozwalają na wypracowanie wyższych przychodów i istotną poprawę rentowności.
W II kw. 2020 roku Grupa Netia osiągnęła
przychody w wysokości 327 mln zł, czyli o 1% wyższe niż w I kw. br. i o ok. 1 mln zł wyższe od tych osiągniętych w II kw. 2019 r.
Zysk EBITDA (od tego roku liczony i prezentowany już wyłączenie wg MSSF 16) w II kw. br. wyniósł
116 mln zł, co oznacza wzrost o 8 proc. w stosunku do I kw. br. i wzrost o 2 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2019 roku.
Marża zysku EBITDA wzrosła do
35,5 proc. (+2,3 p.p. w stosunku do I kw. 2020 r., +0,4 p.p. r/r). Natomiast
zysk EBIT wyniósł
22,3 mln zł (marża 6,8 proc.), co oznacza wzrost o ok. 34 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału (16,6 mln zł) i ok. 10 proc. poprawę w porównaniu z tym samym okresem ub.r.
Przychody wygenerowane w segmencie B2B wyniosły 183 mln zł (+2 proc., k/k i +5 proc. r/r). Na wzrost przychodów w segmencie B2B złożyły się przede wszystkim zaawansowane usługi ICT z linii NetiaNext oraz wpływy z hurtowego zakańczania połączeń.
Przychody przypisane do segmentu B2C wyniosły w II kw. br. 139 mln zł (bez zmian k/k, -4 proc. r/r). Drugi kwartał 2020 roku był pierwszym od wielu lat, w którym organicznie wzrosła łączna liczba usług (RGU), przypisanych do segmentu B2C Grupy Netia (1,377 mln) i zatrzymany został organiczny spadek liczby usług szerokopasmowych.
Na koniec czerwca br. spółka na rynku B2C obsługiwała
563 tys. usług dostępu do internetu (dodanych zostało 6 tys. usług na sieci własnej i tyle samo ubyło na sieci obcej, tj. BSA i LLU na sieci Orange Polska). W efekcie już 74 proc. usług dostępu do internetu świadczonych było na sieciach własnych Grupy Netia (+1 proc. k/k, +5 proc. r/r). Do 401 tys. (-12 tys., w tym ok. 10 tys. na sieci obcej) spadała na koniec II kw. br. liczba usług głosowych.
Na koniec czerwca 2020 r. liczba
usług telewizyjnych, przypisanych do segmentu operacyjnego B2C, wyniosła
258 tys., co oznacza dalszy, solidny wzrost o kolejne 9 tys. W ciągu roku liczba usług TV wzrosła o 17 proc.
Grupa Netia kontynuowała też trend wzrostowy w zakresie usług mobilnych (+ 5 tys. k/k, łącznie 155 tys. aktywnych subskrypcji Netia Mobile w obszarze B2C). W ciągu roku liczba usług mobilnych wzrosła o 7 proc.
Wskaźnik
ARPU dla B2C utrzymuje się na stałym poziomie
55 zł miesięcznie.
Gigabitowe inwestycje w toku
Nakłady inwestycyjne (CAPEX) Grupy Netia w II kw. 2020 r. wyniosły 88 mln zł. Po pierwszych sześciu miesiącach 2020 r. inwestycje sięgnęły kwoty 162 mln zł (vs 165 mln zł w I poł. 2019 r.). Zobowiązania inwestycyjne nieujęte w sprawozdaniu finansowym na dzień 30 czerwca 2020 r. wyniosły 89 mln zł (na koniec 2019 r. było to 69 mln zł).
Wolne przepływy gotówkowe (OpFCF) na koniec II kw. br. wyniosły 2 mln zł. Natomiast zadłużenie netto wyniosło 575 mln zł, co stanowi dźwignię finansową na poziomie 1,26x zysku EBITDA za 2019 rok w kwocie 457 mln zł.
W efekcie wszystkich wydatków, związanych z budową sieci gigabitowej, na koniec czerwca br. już
1,6 mln łączy Grupy Netia pozwalało na świadczenie usług z prędkością 1 Gb/s.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.