Na początku 2020 roku na Ukrainie pojawił się kryzys w przepełnionym obszarze kanałów informacyjnych. Kiedy tematy polityczne zeszły na boczny tor po zakończeniu wyborów prezydenckich i parlamentarnych, niektórzy nadawcy rozpoczęli resuscytację. Nawet bieżące tematy (koronawirus, kwarantanna, kryzys) nie są w stanie przyciągnąć widzów.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Na Ukrainie wciąż działa ponad 15 ogólnokrajowych telewizji informacyjnych. Czy wszystkie przetrwają?
Należący do byłego prezydenta Petra Poroszenki kanał telewizyjny Channel 5 Ukraine jako pierwszy ogłosił zmianę profilu pod koniec 2019 roku. Czysto informacyjne treści zostały zastąpione przez filmy dokumentalne.
Następnie zmiany zapowiedział nadawca 24 News Ukraine, który postawił na projekty autorskie. - Po prostu mówienie widowni, co się stało, a z drugiej strony ekranu słyszenie - tak, dziękujemy kapitanie, już wiemy. Widzowie muszą być zaskoczeni czymś innym.
Także kanał NASZ zaczął szukać swojej niszy. Pod koniec marca zrezygnował z transmisji na żywo i przeszedł na powtórki programów. Z kolei na początku marca Obozrevatel TV zaliczył pełny restart, który ma na celu odejście od tematyki informacyjnej.
Często przyczyną zmian oferty są niskie wskaźniki oglądalności i brak dodatniej dynamiki.
Obecnie na Ukrainie nadaje ponad 15 kanałów informacyjnych. Spośród nich tylko 4 twierdzą, że udział w rynku mają powyżej 1% (w ogólnej grupie wiekowej 18+). Są to kanały Priamyj oraz trójka Tarasa Kozaka (112 Ukraina, ZIK, News One). Tematyka wszystkich 4 kanałów została opracowana i wdrożona przez te same osoby - producenta Ołeksija Semienowa i jego zespół.
Oglądalność pozostałych kanałów wynosi głównie 0-3-0,6% (Espreso, 24 News Ukraine, Channel 5, Unian TV, NASZ). Niższe wyniki notują Hromadske.tv (wyłączony z satelity), Channel 4, Obozrevatel TV, Rabinovich TV, Perszyj Niezależnyj, Ukrlive i inne.
Pod koniec 2019 roku, grupa medialna Media Group Ukraine uruchomiła własną stację z informacjami. Projekt o nazwie Ukraina 24 ma ambicje stać się pierwszym kanałem informacyjnym w walce o tą samą widownię. Dane o oglądalności jeszcze nie są publicznie widoczne w panelu telewizyjnym.