dodano: 2020-03-04 13:59 | aktualizacja:
2020-03-04 14:36
autor: Jerzy Kruczek |
źródło: PMR
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Dla całego polskiego rynku PMR szacuje, że
liczba sprzedanych usług telekomunikacyjnych (RGU) wzrośnie do 2022 roku do 70 mln, w porównaniu z ok. 60 mln w roku 2015. Ogólnie za wzrost w ostatnich latach odpowiada
segment mobilny, zarówno liczba kart SIM w modelu abonamentowym, jak i mobilny Internet. W przypadku tego ostatniego segmentu w ostatnim czasie widoczne są również objawy nasycenia.
Coraz więcej usług kupowanych jest od tego samego dostawcy. Rynek usług pakietowych w Polsce charakteryzuje stały rozwój, czego odzwierciedleniem jest sukcesywnie wzrastająca liczba usług sprzedawanych w pakietach i dosprzedawanych abonentom.
Z najnowszego badania omnibusowego PMR przeprowadzonego pod koniec 2019 roku wynika, że
w 54 proc. gospodarstw domowych w Polsce użytkowane są przynajmniej dwie usługi, które oferuje ten sam dostawca lub operator z tej samej grupy kapitałowej. Co ciekawe z deklaracji konsumentów wynika, że nie zawsze są oni świadomi takiej sytuacji i zapytani wprost o pakiety usług telekomunikacyjnych deklarują ich posiadanie w wyraźnie mniejszym procencie niż wynikałoby to z analizy podmiotów świadczących pięć podstawowych usług telekomunikacyjnych w gospodarstwie (telefonia komórkowa, telefonia stacjonarna, mobilny Internet, stacjonarny Internet, płatna telewizja).
Z badań PMR wynika, że konsumenci w Polsce są relatywnie lojalni wobec swoich operatorów, a sprzedaż pakietów poprawia wskaźniki dotyczące rotacji bazy.
Ponad 60 proc. użytkowników pakietów jest związana z tym samym operatorem od ponad 4 lat. Nie przy tym specjalnie znaczenia miejsce zamieszkania.
Niemal połowa Polaków (
43 proc.) deklaruje, że ich
miesięczny rachunek za pakiet usług telekomunikacyjnych przekracza kwotę 100 zł.
Powyższe dane pochodzą z najnowszego raport PMR
„Rynek zintegrowanych usług telekomunikacyjnych w Polsce 2020. Analiza pakietów i usług wiązanych”.
Uwagi metodologiczne
W listopadzie 2019 r. dział badawczy PMR zrealizował badanie techniką komputerowo wspomaganych wywiadów telefonicznych (CATI) na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych mieszkańców Polski. Próbę dobrano poprzez losowanie respondentów zgodnie z metodą random digit dialing (RDD) przy dbałości o zachowanie proporcji w poszczególnych warstwach (kwotach), tj. dotyczących przede wszystkim zmiennych metryczkowych. Dzięki temu struktura próby jest zbliżona do struktury populacji Polaków.
Badanie na próbie ogólnopolskiej posłużyło do oszacowania skali korzystania z usług telekomunikacyjnych oraz zakupu usług w ramach pakietów usług. Dodatkowo zrealizowane zostało pogłębione badanie na celowej próbie osób korzystających z usług wykupionych w ramach pakietów.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.