Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Fragmentacja rynku TV wciąż narasta - kurcząca się pozycja głównych anten przekłada się na ciągły spadek wysokoratingowych programów. W 2009 roku 436 emisji programów spoza kategorii sport gromadziło przed telewizorami ponad 5 mln oglądających je na żywo widzów. W 2019 roku - zaledwie 32, a więc ponad dwa razy mniej niż jeszcze rok wcześniej. 31 razy w 2019 roku powyżej 5 mln osób oglądało premierowe odcinki
„M jak miłość" i tylko jeden inny program,
Eurowizja Junior, przeskoczył tę poprzeczkę przez cały ubiegły rok.
Z danych Nielsen Audience Measurement dla wirtualnemedia.pl wynika, że największą widownię w 2019 roku zgromadził odcinek serialu
„M jak miłość” wyemitowany 8 stycznia. Wskaźnik AMR (średnia wielkość widowni) wyniósł 5,81 mln osób. Udział stacji w tym czasie wyniósł 37,06%.
Wszystkie 10 pierwszych pozycji (programów z największą widownią) należało do
TVP1 lub
TVP2. Tak samo sytuacja wyglądała w przypadku transmisji sportowych i seriali. Jednak biorąc pod uwagę tylko filmy fabularne, liderem okazał się
Polsat - należały do niego cztery pierwsze pozycje („Kevin sam w domu” w Wigilię z widownią 3,76 mln osób, „Kevin sam w Nowym Jorku” w Nowy Rok, „Sami swoi” w pierwszy dzień świąt Bożego Narodzenia, „Kogel-mogel” dnia 22 lutego).
Analiza Wavemaker uwzględnia wszystkie kategorie programowe poza sportem (tu masowe widownie wciąż się zdarzają, np. w przypadku transmisji z
Pucharu Świata w skokach narciarskich czy
eliminacji do Euro 2020) i odzwierciedlają spadek pozycji dużej czwórki.
Należy jednak pamiętać, że na obraz tej stabilności składają się rosnąca popularność w starszych grupach przy sukcesywnym odpływie młodych publiczności – głównie w kierunku platform streamingowych.
– Analizując spadki widowni topowych programów w TV, pamiętajmy też o niepełnym obrazie wyników ich popularności, które dziś możemy dokładnie monitorować jedynie w telewizji. Potrzeba wspólnego pomiaru świata TV i wideo online z każdym rokiem staje się bardziej paląca – mówi Aleksander Glezman, szef zespołu klienckiego w Wavemaker.
Z danych Nielsen Audience Measurement dla wirtualnemedia.pl wynika, że w 2019 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 16 minut i 4 sekundy, czyli
mniej o 1 minutę i 4 sekundy w porównaniu z 2018 rokiem.
W
grupie 4+ największy wskaźnik
SHR% (średni udział w oglądalności) w 2019 roku osiągnęła telewizja
Polsat - 9,85% (spadek o 3,71% w porównaniu z 2018 rokiem). Następne były kolejno: TVP1, TVN i TVP2. Największy spadek wśród wielkiej czwórki odnotował TVN (-9,91%).
Z kolei w
grupie komercyjnej 16-49 pierwsze miejsce pod względem SHR% zajął
TVN (11,06%), drugie Polsat, trzecie TVP2 i czwarte TVP1. Tutaj również największy spadek odnotował TVN (-9,27%).
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.