reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Agora: Co 4. internauta w Polsce słucha podcastów

dodano: 2019-11-13 17:37 | aktualizacja: 2019-11-13 20:27
autor: Łukasz Knapik | źródło: Agora

Tandem Media 27 proc. internautów w Polsce słucha podcastów. Większość włącza je co najmniej raz w miesiącu, korzystając ze słuchawek i smartfona - w domu lub w czasie podróży, dla rozrywki i żeby dowiedzieć się więcej o świecie. A przy tym słuchacze podcastów, choć w większości zaczęli ich słuchać dopiero rok temu, poświęcają im swoją pełną uwagę i wyżej oceniają ich wiarygodność niż tradycyjnych mediów. To wnioski z badania polskich słuchaczy podcastów opracowanego przez Publicis Groupe dla Tandem Media z Grupy Radiowej Agory (GRA).

Tandem Media


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Zgodnie z wynikami badania, przeprowadzonego w sierpniu 2019 roku przez Publicis Groupe, ponad 1/4 polskich internautów słuchała już kiedyś podcastów, czyli audycji dostępnych w sieci. Prawie wszyscy ze słuchających włączyli je w ostatnim miesiącu, co sprawia, że zasięg miesięczny podcastów wynosi 27 proc. W ten sposób Polska dorównuje europejskiej średniej w zakresie słuchania audycji internetowych. Na całym świecie podcasty zdobyły swoich miłośników - szacuje się, że w ubiegłym roku było ich 800 mln osób, a prognozy na 2022 rok mówią o 1,5 mld słuchaczy (Ovum Podcast Market Forecast: 2018).

W Polsce audytorium podcastów doświadczyło niedawno bardzo dynamicznego wzrostu - z badania dla Tandem Media wynika, że 65 proc. spośród aktualnych słuchaczy podcastów zaczęło z nich korzystać w ciągu ostatniego roku. Co interesujące, nowicjusze w słuchaniu audycji internetowych wybierają ich większą liczbę i sięgają do nich częściej niż osoby z dłuższym stażem w słuchaniu podcastów. Blisko 1/3 respondentów subskrybuje tylko jeden podcast, a 12 proc. pięć lub więcej. Największa grupa, bo 59 proc., na stałe wybiera od dwóch do czterech audycji, a ponad połowa osób słucha podcastów co najmniej raz w tygodniu.

Badani przez Publicis Groupe zadeklarowali, że słuchają podcastów przede wszystkim dla rozrywki (48 proc.), ale też, aby dowiedzieć się czegoś o świecie (46 proc.) i dla relaksu (42 proc.). Spora grupa osób chce słuchać podcastów z myślą o swoim hobby oraz by zająć się czymś podczas innych czynności.

A jak najczęściej podcasty są słuchane?
3/4 badanych włącza je w domu; 38 proc. robi to podczas wykonywania obowiązków domowych, a 43 proc. słucha audycji internetowych w czasie dojazdów - w samochodzie lub środkach komunikacji. Blisko 3/4 osób słucha podcastów na smartfonie, a połowa - na laptopie. 60 proc. regularnie używa słuchawek; samych podcastów większość słucha nieregularnie, wybierając konkretne odcinki z subskrybowanych serii. Jeśli jednak internauci zdecydują się na włączenie audycji, to słuchają ich zwykle w całości (68 proc.) i głównie w streamingu online. 68 proc. badanych preferuje podcasty o długości 10-30 minut.

Największą grupę słuchaczy podcastów, zgodnie z badaniem, stanowią osoby w wieku 25-34 lata. 
Kolejne grupy to osoby w wieku 35-44 i 18-24. Audycji internetowych chętniej słuchają kobiety, które najczęściej wybierają audycje poświęcone zdrowiu i stylowi życia, muzyce, psychologii i rozrywce. Natomiast mężczyźni chętniej włączają podcasty na tematy związane z technologią, muzyką, rozrywką, wiadomościami i polityką. Współgra to z profilem słuchaczy, którzy w większości deklarują, że lubią podróżować, uznają się za kreatywnych i są zadowoleni ze swojego życia, a także starają się być na bieżąco z nowinkami technologicznymi i gadżetami.

- Młodzi i w sile wieku, w przeważającej większości osoby dobrze wykształcone, pracujące, mieszkańcy większych miejscowości, otwarci na nowe doświadczenia i obce kultury - statystyczni słuchacze podcastów to marzenie wielu marketerów - podkreśla Radosław Sączek, szef działu akcji specjalnych Tandem Media, czyli brokera reklam radiowych i kinowych z Grupy Radiowej Agory. - Istotne jest także to, że respondenci najczęściej poświęcają podcastom całą swoją uwagę, skupiając się na słuchanych treściach, a przy tym w większości akceptują reklamy z nimi związane - dodaje.


Z badania wynika, że najchętniej akceptowanymi formatami reklamowymi są: sponsoring podcastów przez daną markę, polecanie przez twórcę audycji konkretnej marki oraz współtworzenie odcinka lub podcastu przez markę. Co ważne, 34proc. respondentów jest skłonnych do zakupu tak reklamowanego produktu.

- Warto również zauważyć, że ponad 4/5 respondentów korzysta z darmowych aplikacji do słuchania podcastów, choć 28 proc. jest skłonnych zapłacić za taką możliwość - mówi Michał Dobrzański, szef działu badań Tandem Media. - Głównymi sposobami na odnajdywanie nowych podcastów są polecenia usłyszane w innych audycjach, podpowiedzi z aplikacji lub stron internetowych do słuchania podcastów, a także rekomendacje znajomych. Co trzeci słuchacz dzieli się podcastami z innymi, opowiadając o nich lub zachęcając do ich wysłuchania - dodaje.


W opinii badanych podcasty wygrywają z tradycyjnymi mediami pod względem wiarygodności i zawartych w nich interesujących treści. Ponad 40 proc. respondentów określa je jako eksperckie, a ponad połowa zadeklarowała, że audycje internetowe zawierają ciekawe dla nich informacje i treści oceniane jako „dla mnie”. Dla porównania w taki sposób o portalach społecznościowych wypowiada się około 15 proc.

Badanie na zlecenie brokera Tandem Media wykonało Publicis Groupe w sierpniu 2019 roku. Respondenci to osoby słuchające podcastów, w wieku powyżej 18 lat (n=1043; badanie przeprowadzone metodą CAWI/Tablet Assisted Personal Interview, przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna).

- Ten projekt był obszernym, eksploracyjnym badaniem, które oprócz wyzwań realizacyjnych dostarczyło nam bardzo złożony obraz społeczności słuchaczy podcastów. Część wyników była dla nas dużym, przełamującym stereotypy zaskoczeniem, co pokazuje jak ciekawa i warta dalszej analizy jest to grupa. Badanie było też pierwszym krokiem ku lepszemu poznaniu tej interesującej dla reklamodawców grupy - wyjaśnia Beata Sokołowska, dyrektor do spraw badań Publicis Groupe.


Jak czytamy w komunikacie, Tandem Media, broker radiowo-kinowy, pośredniczy m.in. w sprzedaży czasu reklamowego w stacjach radiowych Grupy Radiowej Agora (Radio Złote Przeboje, Rock Radio, Radio Pogoda oraz Radio Tok FM) i rozwija ofertę reklam audio związanych z podcastami. Platforma podcastowa Tok FM to propozycja Agory dla słuchaczy podcastów (więcej tutaj). Na tokfm.pl i w aplikacji Tok FM można słuchać otagowanych i opisanych audycji Radia Tok FM, przedłużonych wersji programów radiowych, materiałów archiwalnych oraz podcastów tworzonych wyłącznie na potrzeby internetu. Subskrybenci dostępu premium Tok FM mają do wyboru ponad 70 tys. audycji politycznych, ekonomicznych, naukowych, poradniczych i innych. W ofercie platformy podcastowej jest ponad 235 audycji i cykli tematycznych. Dynamicznie rośnie też liczba wykupionych subskrypcji premium Tok FM - z oferty stacji na koniec marca br. korzystało ponad 17 tys. subskrybentów. Radio Tok FM rozwija swoją ofertę subskrypcji od 2014 roku. Obecnie oferuje 3 pakiety umożliwiające słuchanie podcastów stacji, różniące się między sobą platformą dostępu do treści. W ramach pakietu podstawowego użytkownicy mają dostęp do podcastów na tokfm.pl - w komputerze, tablecie i telefonie, czyli w wersji standardowej i mobilnej serwisu. Natomiast najszerszy pakiet Multidostęp pozwala na korzystanie z treści premium Tok FM przez www, w aplikacji i w kanale RSS, w tym na kilku urządzeniach mobilnych. Subskrypcje można wykupić na miesiąc, kwartał i rok (dane za Agorą).
 
Tandem Media: Co czwarty internauta w Polsce słucha podcastów, foto: Agora
Tandem Media: Co czwarty internauta w Polsce słucha podcastów, foto: Agora
Tandem Media: Co czwarty internauta w Polsce słucha podcastów, foto: Agora
Tandem Media: Co czwarty internauta w Polsce słucha podcastów, foto: Agora
Tandem Media: Co czwarty internauta w Polsce słucha podcastów, foto: Agora
Tandem Media: Co czwarty internauta w Polsce słucha podcastów, foto: Agora
Tandem Media: Co czwarty internauta w Polsce słucha podcastów, foto: Agora
Tandem Media: Co czwarty internauta w Polsce słucha podcastów, foto: Agora
Tandem Media: Co czwarty internauta w Polsce słucha podcastów, foto: Agora
Tandem Media: Co czwarty internauta w Polsce słucha podcastów, foto: Agora
Tandem Media: Co czwarty internauta w Polsce słucha podcastów, foto: Agora
Tandem Media: Co czwarty internauta w Polsce słucha podcastów, foto: Agora


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Słuchalność


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Mini PC Homatics BOX R 4K

Homatics BOX R to najnowszy odtwarzacz multimedialny 4K firmy Homatics...

319 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ ZERO rev.2 HEVC

Vu+ ZERO rev.2 - najnowszy odbiornik Vu+ na Linuksie z...

429 zł Więcej...

Odbiornik Ferguson Ariva 9000 4K CI+ HDR Dolby Vision

Ariva 9000 4K CI+ to uniwersalny odbiornik typu Combo z...

449 zł Więcej...