reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

BCAST nowym operatorem dla części emisji Radia Maryja

dodano: 2019-06-28 11:58
autor: Jerzy Kruczek | źródło: BCAST

Radio Maryja Pod koniec 2018 roku podpisana została 10-letnia umowa pomiędzy Radiem Maryja a BCAST. Na jej mocy polski operator z początkiem maja br. rozpoczyna świadczenie usług emisji sygnału FM tego radia docelowo w 12 miastach w Polsce, m.in. w Warszawie, Lublinie czy Częstochowie. W ramach aktualnej współpracy operator dostarczył nadawcy nowoczesne nadajniki radiowe, a w przyszłości same obiekty zostaną wyposażone w dodatkową infrastrukturę umożliwiającą tworzenie usług IoT na bazie technologii LPWAN.

Radio Maryja


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Radio Maryja nadaje nieprzerwanie od 1991 r. W październiku 2018 r. rozgłośnia zdecydowała się zmienić swojego dotychczasowego operatora - firmę Emitel, dla części emisji. Dlatego też, po upływie okresu wypowiedzenia, od maja br., odpowiedzialność za nadawanie sygnału katolickiej rozgłośni w 12 polskich miastach sukcesywnie przechodzi na największego alternatywnego operatora w Polsce – firmę BCAST.

BCAST rozpoczął swoja działalność w 2013 roku, kiedy to Maciej Lipiński i Krzysztof Karpiński zdecydowali się odejść z przejmowanej przez Emitela firmy Info-TV-Operator i założyć własną spółkę. Od tamtego czasu BCAST rozbudowuje swoją infrastrukturę nadawczą i sukcesywnie pozyskuje kolejnych nadawców. Jak informuje, obecnie posiada w swoim portfolio blisko 80 obsługiwanych i zakontraktowanych emisji z czego więcej niż 30 stanowią te przejęte od Emitela. Rodzima firma odpowiada już za lokalne emisje m.in. Radia Eska, RMF Classic czy też stacji Polskiego Radia w wielu polskich miastach. W samej tylko Warszawie na 29 częstotliwości aż 13 jest już pod techniczną kontrolą BCAST bądź w trakcie procesu przejęcia. Aktualnie do realizacji swoich usług BCAST wykorzystuje głownie istniejące obiekty wysokościowe – firma nadaje między innymi z budynku Marriottu i wieżowca Rondo 1 w Warszawie czy też Sky Tower we Wrocławiu. Oprócz emisji radiowych FM, firma obsługuje także dwa multipleksy lokalnej telewizji DVB-T – MUX L4 i MUX L7 oraz trzy lokalne multipleksy radia cyfrowego DAB+ w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku.

W ramach współpracy BCAST od początku maja 2019 r. rozpoczął proces przejmowania od Emitela części jego emisji mało- i średniomocowych (z mocą promieniowania do 10 kW ERP). Polska firma docelowo będzie odpowiedzialna za nadawanie sygnału w Warszawie, Lublinie, Częstochowie, Ostrowie Mazowieckim, Chełmie, Skierniewicach, Białej Podlaskiej, Mrągowie, Ostrołęce, Giżycku, Lęborku i Lidzbarku Warmińskim. Dodatkowo, w ramach projektu BCAST dostarczy nowoczesne nadajniki radiowe marki Ecreso od swojego partnera – francuskiej firmy WorldCast Systems (WCS). Poza wyposażeniem stacji własnych, BCAST wymieni urządzenia należące do Radia Maryja, operujące na stacjach nadawcy. Łącznie ponad 20 nadajników.
 

– Cieszymy się na myśl o tej współpracy i jesteśmy przekonani, że dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii słuchacze Radia Maryja nie odczują zmiany operatora. Mieliśmy już przyjemność współpracować z BCAST przy okazji realizacji małej emisji w Dusznikach-Zdroju oraz emisjach DAB+ w Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku i jesteśmy pełni uznania, że polskie firmy z rodzimym kapitałem są w stanie świadczyć usługi na tak wysokim poziomie ­– mówi o. Grzegorz Moj, odpowiedzialny z ramienia Radia Maryja za podpisanie umowy z BCAST.

Projekt wymiany nadajników dla Radia Maryja posiada jeszcze jeden istotny aspekt. Urządzenia Ecreso zostały bowiem wyposażone w opcję SmartFM. Jest to opatentowana przez WCS funkcja, która wykorzystuje sztuczną inteligencję w celu dynamicznej obróbki dźwięku i adaptacji mocy wyjściowej nadajnika, dzięki czemu wzrastają wrażenia odsłuchowe, a konsumpcja energii spada nawet o 40 proc. Jest to jedno z pierwszych komercyjnych wdrożeń tej technologii na świecie.
 

– W większości przypadków nie jesteśmy w stanie wygrać z operatorem dominującym parametrami obiektów nadawczych, ale jesteśmy w stanie wygrać nowatorskim i świeżym podejściem. Przy budowaniu swoich własnych produktów, jak i we współpracy z dostawcami, szukamy przełomowych rozwiązań, które pozwolą nam przyciągnąć klientów. Wierzymy, że technologie takie jak SmartFM wprowadzą na rynek zupełnie nową jakość – zaznacza Krzysztof Karpiński, członek zarządu BCAST odpowiedzialny za sprzedaż.

Wspomniane nadajniki wykorzystywane przez BCAST zdążyły już potwierdzić swoją niezawodność w praktyce. To właśnie przy ich współudziale innemu partnerowi firmy, niemieckiej spółce UPLINK, udało się zdemonopolizować tamtejszy rynek FM, osiągając w nim ponad 50 proc. udziału (ponad 700 częstotliwości) w ciągu 2 lat od rozpoczęcia obowiązywania tamtejszej regulacji pozwalającej na wykorzystanie infrastruktury niezastępowalnej i krytycznej (operowanej wcześniej przez dziesiątki lat tylko przez jeden podmiot). Podobną drogę w Polsce chce przejść BCAST. Firma do tej pory (ze względu na ograniczenia rynkowe) skupiała się na emisjach małej mocy w ośrodkach miejskich, jednak teraz deklaruje gotowość do rozpoczęcia swojej działalności w obszarze emisji wysokomocowych. Aby było to możliwe, konieczne jest formalne zakończenie procesu regulacyjnego kształtowanego przez UKE, czyli rozpoczęcie obowiązywania tzw. oferty ramowej (OR). Proces jest na ostatnim etapie administracyjnym – wydania decyzji.

Stworzenie OR jest efektem uznania w styczniu 2018 r. Emitela za podmiot dominujący na polskim rynku przesyłu sygnału radiowego oraz telewizyjnego. Na mocy oferty ramowej Emitel będzie zobowiązany do odpłatnego udostępnienia swojej infrastruktury (masztów i wież) innym podmiotom. OR pozwoli więc na stworzenie realnej konkurencji w obszarach dotychczas niemożliwych (jak np. świadczenie usług dużych emisji dla nadawców ogólnokrajowych czy obsługa techniczna ogólnopolskich multipleksów telewizyjnych DVB-T/DVB-T2). BCAST chciałby wykorzystać tę możliwość, w pierwszej kolejności rozszerzając współpracę z nadawcami radiowymi.
 

– Po zniesieniu ograniczenia w dostępie do niezastępowalnej infrastruktury mamy nadzieję, że uda nam się rozszerzyć współpracę z Radiem Maryja i pokazać, iż konkurencja na rynku wysokomocowych emisji jest możliwa i niesie za sobą pozytywne skutki w postaci mniejszych kosztów dla nadawców. Szacujemy, że mogą to być nawet 30 proc. niższe kwoty, przy zachowaniu dokładnie tych samym parametrów technicznych usług ­– mówi Krzysztof Karpiński, członek zarządu ds. handlowych z BCAST.

– Jako nadawca z zainteresowaniem czekamy na ustalenie warunków oferty ramowej. Istnienie faktycznej konkurencji jest niezbędne do zdrowego funkcjonowania rynku, każdego – dodaje o. Grzegorz Moj z Radia Maryja.

Podobne stanowisko i wsparcie w rozwoju alternatywnych usług wyraziła Grupa TIME, jeden z największych komercyjnych nadawców i właściciel ogólnopolskiej stacji radiowej Eska.
 

– Wierzymy, że aktywacja oferty ramowej stworzy warunki dla powstania konkurencyjnych ofert w obszarze radiodyfuzji nie tylko na rynku radiowym, ale również telewizyjnym – zaznacza Leszek Kozioł, prezes Radia Eska.

Swój rozwój BCAST bardzo mocno łączy z nowoczesnymi technologiami tworzonymi we wrocławskim biurze firmy. Głównym produktem wykreowanym w jego komórce R&D jest platforma do realizacji emisji radia cyfrowego w standardzie DAB+, nazwana DABCAST. Drugim z priorytetów inżynierów BCAST jest budowa rozwiązań Internetu Rzeczy w oparciu o standard LoRa i ideę sieci LPWAN. Dzięki wykorzystaniu standardu LoRa możliwe stało się stworzenie autorskich czujników, które potrafią zbierać i przekazywać wiele przydatnych informacji, a dzięki niskiemu poborowi energii mogą działać latami na pojedynczym zasilaniu bateryjnym. Urządzenia stworzone w DABCAST pracują już m.in. w rejonie Arktyki. Próbki urządzeń zostały również przekazane do niemieckiego partnera (firmy UPLINK).
 

– Chcemy wykorzystać nawiązanie szerokiej współpracy z Radiem Maryja także pod kątem rozwoju usług IoT. Planujemy, aby w każdej z miejscowości w ramach projektu radiowego, na każdej ze stacji nadawczej i nie tylko, przygotować dodatkową infrastrukturę IoT. Zainstalujemy specjalne bramki własnej produkcji zapewniające ustandaryzowany kanał komunikacji w oparciu o technologię LoRa. Rozbudowa sieci IoT w połączeniu z naszym portfolio już opracowanych sensorów pozwala na oferowanie we wskazanych miejscowościach dodatkowych cyfrowych usług lokalnym samorządom i przedsiębiorcom – mówi Maciej Lipiński z BCAST, członek zarządu ds. technologii i innowacji.

Inżynierowie DABCAST mają już na swoim koncie stworzenie zarówno prostych sensorów badających warunki atmosferyczne, jak i bardziej skomplikowanych np. mierzących poziom hałasu w miastach ze zintegrowanym odbiornikiem GPS, co umożliwia tworzenie map głośności. Oprócz tego w firmie powstał też czujnik umożliwiający śledzenie obiektów przy wykorzystaniu systemu geolokalizacji, a także sensor „miejski” zbierający informacje dotyczące stopnia zanieczyszczenia powietrza i poziomu smogu.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Radio


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Spycat Mini V2

Spycat Mini V2  - mały, tani odbiornik satelitarny HD w...

219 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2 HEVC DI-WAY 2020 Mini

Mini odbiornik DVB-T/T2 z HEVC/H.265 marki DI-WAY z trybem hotelowym...

99 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C Opticum AX LION NS H.265 HEVC

Najnowszy hybrydowy odbiornik DVB-T/T2/C z HEVC/H.265 marki Opticum firmy AX...

109 zł Więcej...