W 2018 roku zrealizowaliśmy wszystkie plany i założenia, umacniając naszą pozycję na rynkach płatnej telewizji, telekomunikacyjnym oraz nadawania i produkcji telewizyjnej. Nadal rozwijaliśmy się w segmencie usług zintegrowanych, oferując klientom szeroki wybór usług oraz ich atrakcyjne zestawy. O naszych sukcesach najlepiej świadczą liczby – jest z nami już blisko 1,8 mln klientów multiplay, którzy połączyli niemal 5,4 mln usług telewizji, telefonii i Internetu. Plus był liderem MNP i jako jedyny operator infrastrukturalny miał w zeszłym roku dodatni bilans w przenoszeniu numerów. Łącznie, po raz pierwszy w historii, dostarczamy ponad 14 mln usług kontraktowych, a wskaźnik rezygnacji klientów nadal się obniżał i osiągnął rekordowo niski poziom – 7,6%, co świadczy o dużym zadowoleniu naszych klientów z usług, które im zapewniamy. Śmiało możemy powiedzieć, że mamy najbardziej lojalnych klientów. I za to zaufanie bardzo dziękujemy
– mówi Tobias Solorz, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.
Naszą działalność w 2018 roku skutecznie wsparły strategiczne akwizycje. Dołączenie Netii do Grupy Cyfrowy Polsat umożliwiło naszym spółkom rozpoczęcie współpracy operacyjnej w kluczowych obszarach. Program smartDOM wzbogaciliśmy o Internet światłowodowy o prędkości do 900 Mb/s, a oferta telewizyjna Netii została rozszerzona o nowe stacje z szerokiego portfolio kanałów Telewizji Polsat i pakiet z rozgrywkami Ligi Mistrzów i Ligi Europy UEFA. Z kolei zakup udziałów w polskiej spółce Eleven Sports Network wzmocnił naszą ofertę sportową premium.
|
IV kwartał |
||
|
2018 |
2017 |
Zmiana % |
Łączna liczba RGU |
16 906 133 |
16 522 597 |
2,3% |
USŁUGI KONTRAKTOWE |
|
|
|
Łączna liczba RGU (na koniec okresu), w tym: |
14 259 264 |
13 685 044 |
4,2% |
Płatna telewizja, w tym: |
5 098 917 |
4 942 640 |
3,2% |
Multiroom |
1 160 353 |
1 099 582 |
5,5% |
Telefonia komórkowa |
7 345 213 |
6 932 676 |
6,0% |
Internet |
1 815 134 |
1 809 728 |
0,3% |
Liczba klientów kontraktowych, w tym: |
5 706 147 |
5 776 598 |
-1,2% |
klienci ofert multiplay |
1 795 984 |
1 510 715 |
18,9% |
ARPU na klienta według MSSF 15 [PLN] |
84,0 |
81,9 |
2,6% |
Churn na klienta |
7,6 |
8,8 |
-1,2 p.p. |
Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta |
2,50 |
2,37 |
5,5% |
USŁUGI PRZEDPŁACONE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
2 646 869 |
2 837 553 |
-6,7% |
Płatna telewizja |
95 685 |
79 561 |
20,3% |
Telefonia komórkowa |
2 423 774 |
2 579 613 |
-6,0% |
Internet |
127 410 |
178 379 |
-28,6% |
ARPU na RGU prepaid1) [PLN] |
20,3 |
20,1 |
1% |
W czwartym kwartale i całym 2018 roku nasze kanały były w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej – zarówno główna antena, jak i grupa kanałów tematycznych – a osiągnięte wyniki oglądalności dla Grupy Polsat są zgodne z naszą długoterminową strategią. Z kolei nasze przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu rosły w zeszłym roku nieco szybciej niż rynek, pomimo wpływu takich wydarzeń jak np. Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej Rosja 2018 transmitowane przez nadawcę publicznego
− mówi Maciej Stec, Członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A., Telewizja Polsat Sp. z o.o.
Istotnie wzmocniliśmy segment sportowy naszej działalności telewizyjnej. Do naszego portfolio dołączyły cztery bardzo szybko rozwijające się na rynku polskim kanały telewizyjne premium Eleven Sports, dysponujące atrakcyjnymi prawami, m.in. do europejskich lig piłkarskich i wyścigów Formula 1. Szybko rozpoczęliśmy wielopłaszczyznową dystrybucję praw do Ligi Mistrzów UEFA. Uruchomiliśmy nowe kanały i serwisy Polsat Sport Premium z transmisjami z rozgrywek, dzięki którym po raz pierwszy w Polsce można oglądać w telewizji wszystkie mecze Ligi Mistrzów na żywo, bez reklam i w jakości Super HD, z komentarzem i analizami z najnowocześniejszego studia sportowego w Polsce. Wyposażyliśmy je w ścianę ledową o powierzchni ok. 80 m2 oraz nowe technologie, takie jak rozszerzona rzeczywistość, wirtualne okno czy modele 3D, które dostarczają naszym widzom nowych wrażeń podczas oglądania emocjonujących spotkań z największymi światowymi gwiazdami piłki nożnej.
|
IV kwartał |
|
|
|||||
|
2018 |
2017 |
Zmiana p.p./% |
2018 |
2017 |
Zmiana p.p./% |
||
Udział w oglądalności1, |
24,17% |
23,87% |
0,30 p.p. |
24,30% |
23,87% |
0,43 p.p. |
||
POLSAT (kanał główny) |
11,07% |
12,04% |
-0,97 p.p. |
11,37% |
12,34% |
-0,97 p.p. |
||
Kanały tematyczne |
13,10% |
11,82% |
1,28 p.p. |
12,94% |
11,53% |
1,41 p.p. |
||
Przychody z reklamy (mln PLN) |
370 |
353 |
4,8% |
1 201 |
1 125 |
6,8% |
||
Udział w rynku reklamy3 |
27,7% |
27,1% |
0,6 p.p. |
27,2% |
27,1% |
0,1 p.p. |
||
|
|
|
|
|
|
|
||
Wydatki na reklamę telewizyjną na rynku4 (mln PLN) |
1 335 |
1 304 |
2,4% |
4 415 |
4 154 |
6,3% |
mln PLN |
|
IV kwartał 2018 |
zmiana r/r |
2018 |
zmiana r/r |
Przychody |
|
3 002 |
17,3% |
10 686 |
10,6% |
EBITDA |
|
941 |
10,3% |
3 698 |
7,1% |
Marża EBITDA |
|
31,4% |
- |
34,6% |
- |
mln PLN |
4Q’18 |
zmiana r/r |
2018 |
zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży |
558 |
29% |
1.696 |
18% |
Koszty operacyjne2 |
386 |
36% |
1.143 |
22% |
EBITDA |
172 |
15% |
553 |
10% |
Marża EBITDA |
30,9% |
-3,7 p.p. |
32,6% |
-2,6 p.p. |
Ubiegły rok zamknęliśmy bardzo dobrymi wynikami finansowymi w obydwu segmentach naszej działalności. Przychody Grupy wyniosły blisko 10,7 mld zł, EBITDA wzrosła do 3,7 mld zł, a zysk netto wyniósł ponad 800 mln zł. W samym czwartym kwartale nasze przychody wzrosły rok do roku o ponad 17% do 3 mld zł, a EBITDA – o ponad 10% do ok. 950 mln zł. Niezmiennie generowaliśmy bardzo wysoki poziom wolnych przepływów pieniężnych, który pozwolił nam realizować kolejne projekty akwizycyjne przy jednoczesnym zmniejszaniu zadłużenia
– mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o., Telewizja Polsat Sp. z o.o.
– Bardzo konsekwentne wdrażanie strategii pozwoliło zaproponować naszym akcjonariuszom atrakcyjną, przewidywalną politykę dywidendową, której realizacja, według naszych szacunków, umożliwi dalsze zmniejszanie poziomu zadłużenia i wypracowywanie jak najlepszych wyników finansowych, celem zapewnienia Grupie silnych i stabilnych fundamentów pod dalszy rozwój.
Tobias Solorz, Prezes Zarządu, podsumowuje:
Nasze plany na 2019 rok obejmują przede wszystkim dalszy rozwój i umacnianie naszej pozycji na rynku medialno-telekomunikacyjnym, realizację synergii w ramach współpracy z Netią, kontynuację strategii multiplay i programu smartDOM oraz inwestycje w atrakcyjność naszych kanałów telewizyjnych. Niezmiennie naszym celem jest też dbałość o wysoką jakość obsługi klienta, szeroką dystrybucję produkowanych przez nas treści oraz zapewnianie widzom rozrywki, informacji i wydarzeń sportowych na jak najwyższym poziomie. Jestem przekonany, że nasza Grupa będzie kontynuowała stabilny rozwój, a założenia na ten rok i kolejne lata zostaną osiągnięte.