dodano: 2018-07-17 10:34 | aktualizacja:
2018-07-17 11:48
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: Eurodata TV/NAM/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Wtorkowy mecz półfinałowy
Francja - Belgia zgromadził
19,1 mln widzów francuskiego kanału
TF1, natomiast niedzielny finał z Chorwacją przyciągnął
19,3 mln widzów. Dwa lata wcześniej finał Mistrzostw Europy Francja - Portugalia zainteresował
20,8 mln widzów stacji M6.
W Chorwacji historyczne zwycięstwo w półfinale przeciwko Anglii zgromadziło prawie
1,5 mln widzów HTV2 (81 proc. udziału w rynku). Natomiast finał śledziło
1,6 mln widzów (89,3 proc. udziału w rynku).
Pomimo spadku oglądalności w porównaniu z mundialem w 2014 roku, impreza nadal jest bardzo popularna w krajach europejskich. Finał oglądało aż
21,3 mln widzów niemieckiego kanału
ZDF (udział na poziomie 76,1 proc.). W Holandii i we Włoszech, które nie zakwalifikowały się do rozgrywek,
3,1 mln i 11,7 mln fanów futbolu oglądało mecze na
NPO1 i
Canale 5.
Finał okazał się ogromnym sukcesem również poza Europą. W Chinach zwycięstwo Francji oglądało
56 mln widzów CCTV‐5 + CCTV‐1, pomimo późnej godziny transmisji (23:00). To największa publiczność programu sportowego od czasu Igrzysk Olimpijskich w Pekinie w 2008 roku.
Kraj |
Kanał |
Liczba widzów |
Francja |
TF1 |
19 341 000 |
Chorwacja |
HTV2 |
1 552 000 |
Chiny |
CCTV‐5 + CCTV‐1 |
56 000 000 |
Niemcy |
ZDF |
21 321 000 |
Włochy |
Canale 5 |
11 688 300 |
Wielka Brytania |
BBC1 + ITV |
11 388 000 |
Polska |
TVP1 + TVP Sport |
8 421 215 |
Hiszpania |
Tele 5 |
8 247 000 |
Turcja |
TRT1 |
3 269 000 |
Holandia |
NPO1 |
3 088 000 |
Ukraina |
Inter |
3 026 000 |
Rumunia |
TVR1 |
2 690 000 |
Rosja |
Rossija 1 |
2 569 000 |
Belgia |
EEN + La Une |
2 189 700 |
Szwecja |
SVT1 |
1 932 000 |
Austria |
ORF1 |
1 776 000 |
Grecja |
ERT1 |
1 718 000 |
Portugalia |
RTP1 |
1 541 100 |
Węgry |
M4 Sport |
1 511 000 |
Czechy |
ČT Sport |
1 009 000 |
Telewizor nie jest już jedynym ekranem używanym do oglądania meczów na żywo. We Francji ponad 0,5 mln widzów śledziło finał na smartfonie, tablecie lub komputerze.
Poza historyczną widownią, transmisja tegorocznego mundialu charakteryzowała się również wykorzystaniem nowych technologii, które rewolucjonizują doświadczenia widzów. Na przykład we Francji gogle do rzeczywistości wirtualnej (VR) umożliwiały oglądanie meczów tak, jakby się było na stadionie, z mnóstwem dodatkowych informacji i funkcji. Natomiast w Chinach niektóre Smart TV umożliwiały identyfikację poszczególnych graczy na boisku dzięki funkcji rozpoznawania twarzy, a następnie dostęp do ich biografii, statystyk i innych informacji.
Źródło danych: Eurodata TV Worldwide / Médiamétrie – Mediamat / SKO Stichting KijkOnderzoek / AGF / GfK fernsehforschung / Videoresearch Ltd / Nielsen TV Audience Measurement / Auditel / Kantar Media Spain / BARB / Kantar Media UK / CSM / TNS Sport China / AGTT / CIM/GfK / ATO / Mediaresearch / CAEM / ARMA / Mediascope / The Broadcasts council of South Africa / Nielsen South Africa / MMS / Video Research / ATO / Nielsen Admosphere
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.