dodano: 2018-01-25 16:28 | aktualizacja:
2018-01-31 10:15
autor: Janusz Sulisz / Anita Kaźmierska |
źródło: IFA/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Produkty premium nadal zasilają szeroką gamę segmentów rynku elektroniki użytkowej, niezależnie od tego, czy chodzi o smartfony, telewizory czy wearables - tak wynika z pierwszej edycji raportu IFA Tech Trends.
Raport IFA Tech Trends jest oparty o dane GfK, światowego lidera w zakresie informacji rynkowych i konsumenckich, a także o analizy zespołu IFA Berlin, największej na świecie wystawy elektroniki konsumenckiej, zarówno pod względem liczby odwiedzających, jak i liczby zawieranych transakcji.
Oto kluczowe trendy w branży elektroniki użytkowej w 2018 roku:
1. Telefony klasy premium przyczynią się do dużych wzrostów na rynku smartfonów, a urządzenia wearables (ubieralne) staną się wreszcie siłą napędową.
2. Minął szczyt zainteresowania tabletami - teraz czeka je spadek sprzedaży, podczas gdy zyskają ultracienkie komputery przenośne.
3. Największe zainteresowanie telewizorami z dużym ekranem będzie w Chinach, a nie w USA.
4. Konsumenci odkryją możliwości inteligentnego domu.
5. Kupujący urządzenia wirtualnej rzeczywistości (VR) będą woleli robić zakupy offline w sklepach fizycznych niż online w Internecie.
Rynek elektroniki użytkowej jest bardziej dynamiczny niż kiedykolwiek wcześniej. Jednak pośród wszystkich premier produktów i wydarzeń branżowych łatwo zapomnieć o wielkich trendach. Co najważniejsze, łatwo stracić z oczu rzeczywiste zachowania konsumentów. Właśnie dlatego opublikowaliśmy IFA Tech Trends, aby zaoferować aktualny wgląd na rynek, by pokazać, co naprawdę się dzieje w sklepach internetowych i sklepach stacjonarnych (offline)
- powiedział Jens Heithecker, dyrektor wykonawczy IFA Berlin.
Smartfony nadal ustanawiają rekordy sprzedaży.
Telefony klasy premium spowodują duże wzrosty na rynku smartfonów, a urządzenia wearables staną się wreszcie siłą napędową.
Rynek smartfonów nadal ustanawia rekordy: w 2017 roku producenci sprzedali 1,478 mld sztuk telefonów komórkowych ze średnią ceną
323 dol. za sztukę. Największą sprzedaż notuje się w krajach rozwijających się oraz w Europie Środkowej i Wschodniej. Natomiast w Ameryce Północnej, Europie Zachodniej i rozwiniętych krajach azjatyckich królują telefony premium - z większymi ekranami, większą pamięcią i mocą obliczeniową, dłuższym czasem pracy na baterii, szybszym ładowaniem i funkcjami, takimi jak lepsza ochrona przed wodą i wstrząsami.
Na rozwiniętych rynkach niezwykle popularne są telefony z funkcjami zaprojektowanymi specjalnie dla osób starszych, podczas gdy na rynkach takich jak Rosja i Indie sprzedaż tanich smartfonów nadal zyskuje na znaczeniu.
Rok 2017 był rokiem, w którym urządzenia wearables zaczęły przybierać na sile.
Liderami są tu
smartwatche, które wypierają podstawowe
urządzenia typu fitness tracker. Wartą uwagi kategorią są
earables - słuchawki douszne, które mają czujniki i mnóstwo pamięci dla muzyki. Kolejne popularne segmenty to urządzenia z wbudowaną łącznością i GPS, aby lokalizować dzieci lub seniorów (jest to szczególnie popularne w Azji, gdzie jedna trzecia sprzedawanych urządzeń wearables to właśnie takie lokalizatory). W Europie popyt na urządzenia wearables jest wyższy o ponad 23 proc. (i o 35 proc. pod względem wartości), przy podobnych wskaźnikach wzrostu w Azji.
Smartfony wciąż cieszą się największą sprzedażą, ale rok 2018 może być również rokiem urządzeń wearables, ponieważ te urządzenia osiągają równowagę między kosztami, funkcjami i użytecznością. Najbardziej fascynującym aspektem tego rynku jest to, że tak wiele różnych branż oferuje swoje podejście do tej kategorii - od producentów telefonów komórkowych, przez specjalistów w dziedzinie opieki zdrowotnej, do producentów tradycyjnych zegarków
- powiedział Jens Heithecker, dyrektor wykonawczy IFA Berlin.
W krajach takich jak Niemcy spostrzeżenia GfK pokazują, że smartwatche mają ogromny wpływ na sprzedaż tradycyjnych zegarków. Na przykład, widzimy, że w przedziale cenowym 300-500 euro więcej niż co drugi zegarek sprzedany do tej pory w 2017 roku był połączony z siecią lub smart. Wygląda na to, że smartwatche są swego rodzaju substytutem tradycyjnych zegarków, ponieważ rynek tych drugich się kurczy
- powiedział dr Jan Wassmann, globalny analityk ds. nowych produktów w GfK.
Czy osiągnęliśmy szczytowy moment dla tabletów?
Popyt konsumpcyjny na tablety spadł o 18 proc. w 2017 roku i prawdopodobnie nadal będzie spadać w 2018 roku.
Wzrost popularności tabletów i spadek liczby komputerów PC były wielką technologiczną zmianą sprzed kilku lat, ale teraz wydaje się, że osiągnęliśmy
„szczyt dla tabletów". W ciągu ubiegłego roku sprzedaż detaliczna tabletów spadła o 18 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem (styczeń-październik). Było to spowodowane przede wszystkim gwałtownym spadkiem na rynkach wschodzących, które stanowią 34 proc. popytu na komputery (komputery stacjonarne, laptopy i tablety).
Spadek na rynku tabletów zbiega się z powolnym ożywieniem sprzedaży komputerów osobistych - po latach spadków. Wyniki sprzedaży notebooków nieznacznie się poprawiły - spadek wyniósł „tylko" 7 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem - i były mocno wspierane przez wzrost sprzedaży notebooków z ekranem dotykowym i urządzeń ultracienkich.
Ultracienkie notebooki stanowią 10 proc. globalnego popytu detalicznego (z wyłączeniem Ameryki Północnej) na urządzenia komputerowe, szczególnie napędzanego przez Europę Zachodnią i APAC.
Nie można popełnić błędu.
Tablety są nadal bardzo popularne, a dla wielu konsumentów są urządzeniem typu „on the go" do konsumpcji mediów np. w podróży, ale wzrost segmentu został zatrzymany.
Wraz z rosnącą penetracją rynku dla tabletów zorientowanych na media i zmniejszającym się popytem na tę kategorię, coraz bardziej popularne stają się urządzenia zorientowane na przetwarzanie danych. Ma to miejsce zwłaszcza w rozwiniętych regionach, gdzie istotny jest również design ultracienkich notebooków. Tablety hybrydowe są tylko częściowo w stanie zatrzymać negatywny trend dla tabletów na całym świecie
- powiedziała Carolin Weinmann, globalny analityk w GfK.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.