reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

BLOG: Największe sukcesy i porażki 2017 roku

dodano: 2017-12-27 16:58 | aktualizacja: 2017-12-27 17:38
autor: Daniel Gadomski | źródło: SAT Kurier 11-12/2017

rzutki tarcza dart Jak co roku przedstawiamy subiektywne zestawienie najlepszych i najgorszych zjawisk na rynku cyfrowej telewizji. Start pierwszych polskich kanałów 4K, udane i nieudane rebrandingi kanałów, stagnacja w temacie MUX 8, wzrosty platform cyfrowych. Co jeszcze wydarzyło się w 2017 roku?

rzutki tarcza dart


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

NAJWIĘKSZE PORAŻKI 2017 ROKU

MUX 8

Ten multipleks miał wstrząsnąć polskim rynkiem telewizyjnym. Tak się jednak nie stało, bo jego uruchomienie nie zostało odpowiednio wypromowane przez nadawców i działa w oparciu o zakres VHF. Wszystkie pozostałe multipleksy wykorzystują UHF. Widzowie raczej nie chcą rozbudowywać swojej instalacji antenowej.
Z badania agencji MEC wynika, że tylko jedna trzecia Polaków słyszała o nowych kanałach tam nadawanych. Ci, którzy wiedzą, niekoniecznie chcą rozbudowywać instalację, bo treści oferowane przez dostępne na MUX 8 kanały ich nie przekonują. W październiku 2017 roku Metro i WP miały po 0,51 proc. udziału w rynku, Zoom TV 0,44 proc., a Nowa TV 0,36 proc. To lepsze wyniki niż na początku nadawania naziemnego, ale i tak stacjom ciężko będzie uzyskać rentowność w założonym przez siebie czasie. Nic dziwnego, że nadawcy zwrócili się do KRRiT, aby przenieść ich na MUX 5, który ma być nadawany w zakresie UHF. Jak informuje „Press”, chcieli też zmniejszenie opłat za częstotliwości, bo za 10 lat nadawania muszą płacić 13,5 mln zł. Rada nie zgodziła się na ich postulaty. To może oznaczać, że niedługo część stacji z MUX 8 zakończy nadawanie albo trafi do nowych właścicieli.

Telewizja WP

Tylko za obsługę techniczną telewizja WP ma zapłacić spółce EmiTel 62,7 mln zł. W 2016 i 2017 roku dotychczasowy portal przygotował na start stacji 23,1 mln zł. Kanał miał osiągnąć rentowność w 2018 roku. Być może tak się stanie, ale początkowa strategia WP zawiodła. Opierała się bowiem na dużej dawce newsów. Portal zatrudnił byłego prowadzącego „Teleexpressu” Macieja Orłosia i wielu byłych dziennikarzy TVP, aby następnie zlikwidować programy newsowe, zwolnić większość dziennikarzy i emitować program Orłosia z tak zwanej „puszki”.
Zawiodła strategia byłej KRRiT, która zażyczyła, żeby kanały na ósmym multipleksie miały charakter uniwersalny. Trudno telewizji WP, która w branży kojarzyła się raczej z filmowaniem portalu rywalizować z np. TVN, który robi drogie reality show w Republice Południowej Afryki, Wietnamie, Sri Lance czy Indiach.

Bez naziemnej emisji TVP Sport

Sytuacji nadawców z ósmego multipleksu nie ułatwia polityka TVP. W lutym 2017 roku miał tam zadebiutować niekodowany TVP Sport HD. Tak się nie stało, ponieważ władze telewizji publicznej nie wierzą w nadawanie w VHF. Wolą poczekać aż wieść o MUX 8 dotrze do większej grupy Polaków. To może nie nastąpić prędko, bo w interesie TVP nie jest odkodowanie kanału sportowego. Dopóki jest kodowany, to może pobierać opłaty od operatorów kablowych i platform cyfrowych. Spekuluje się, że TVP jest skłonna do całkowitego wycofania się z nadawania na MUX 8. Gdyby tak się stało, to KRRiT wybrana przez PiS może przyznać przysługujące jej częstotliwości nowym kanałom związanym z o. Tadeuszem Rydzykiem (planował młodzieżowo-muzyczny i informacyjny) albo telewizji wPolsce.pl.

Nie będzie V4 TV

Brak naziemnej emisji TVP Sport to niejedyna niezrealizowana zapowiedź władz TVP. W 2018 roku, na stulecie niepodległości miał wystartować kanał V4 TV, tworzony przez nadawców publicznych z Grupy Wyszehradzkiej czyli Polski, Czech, Słowacji i Węgier. Czeskie media już w lutym poinformowały, że ich rząd i Słowacji nie są zainteresowane kontynuacją projektu. Poszło o inne podejście do polityki niż ta realizowana przez rząd PiS w Warszawie. Od tamtego czasu o środkowoeuropejskim kanale informacyjnym cisza. Być może TVP postara się jakoś zniwelować porażkę i uruchomi anglojęzyczny kanał informacyjny Poland 24 albo stację polsko-węgierską. To może być jednak trudne, bo rząd Wiktora Orbana wspiera prezydenta Rosji Władimira Putina.
Krajom środkowoeuropejskim ciężko o wspólną politykę zagraniczną, choć mają wspólne interesy w niektórych kwestiach. Łatwiej byłoby odejść od polityki i stworzyć kanał dokumentalny, podróżniczy z elementami dla potencjalnych inwestorów. Taki projekt nie budziłby kontrowersji w sąsiednich państwach i wpisywałby się w misję TVP.

Koniec Vivy Polska

Uruchomiona w 2000 roku Viva Polska po 17 latach przeszła do historii. 17 października została zastąpiona przez MTV Music. Charakter stacji nadającej popularne wśród młodzieży teledyski, reklamy i zapowiedzi programów MTV się nie zmienił. Brakuje jednak marki, która przeszła do historii muzycznych kanałów tematycznych. Przez kilka lat była bowiem liderem rynku, żeby potem odchodzić od muzycznego profilu i do niego powracać. Gdyby w 2004 roku niemiecka Viva-matka nie została przejęta przez amerykański Viacom, to nie wiadomo, jak potoczyłyby się losy. Niekoniecznie Amerykanie znani z kontrowersyjnych programów rozrywkowych wygraliby walkę o fanów muzyki.

...i Universal Channel

Nie każda światowa marka przyjmuje się na polskim rynku, czego dowodem jest planowane zakończenie nadawania Universal Channel przed końcem roku.
– Strategia NBCUniversal opiera się na założeniu „mniej znaczy więcej” i właśnie w ten sposób działamy na światowych rynkach telewizyjnych, w tym na rynku polskim. Zgodnie z powyższym, postanowiliśmy skoncentrować się na inwestycji w nasze pozostałe kanały – poinformowała nas Eliza Świderska, PR Manager w NBC Universal.
Koncern nadaje jeszcze w Polsce 13 Ulicę, E! Entertainment i Sci-Fi Universal. Znikający Universal Channel został uruchomiony w 2007 roku. W październiku miał 0,08 proc. udziału w rynku telewizyjnym wobec 0,18 proc. w tym samym miesiącu przed rokiem. Wydaje się, że serialowo-filmowych kanałów jest na naszym rynku za dużo. Łatwiej byłoby, gdyby konkretne marki odpowiadały konkretnym gatunkom filmów. Takie stacje mają lepsze słupki. Na przykład komediowy Comedy Central miał 0,34 proc. udziału w rynku, a Romance TV z niemieckimi serialami obyczajowymi 0,19 proc.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Daniel Gadomski


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X

Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X - nowy odbiornik UHD...

499 zł Więcej...

Odbiornik AB CryptoBox 752HD Combo

Odbiornik HD Combo DVB-S2X, DVB-T2, DVB-C z kieszenią na moduły...

349 zł Więcej...

Google TV Next 4K Stick HDMI

Google TV Next 4K Stick HDMI to ciekawy i wydajny...

339 zł Więcej...