dodano: 2016-09-15 12:32 | aktualizacja:
2016-09-15 19:32
autor: Janusz Sulisz |
źródło: digitaltvresearch.com
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
20 największych operatorów pay-tv w Europie Wschodniej (ok. 31% ogółu) ma stracić abonentów w latach 2015-2021. Na koniec bieżącego roku w tym regionie nadal było
24,5 mln abonentów analogowej telewizji kablowej. Cześć z tych gospodarstw domowych, płacących stosunkowo niski abonament za podstawową ofertę kanałów, zdecyduje się na płatną telewizję cyfrową po kablu lub poprzez satelitę, ale część może skłonić się ku telewizji naziemnej - która jest oferowana za darmo. Zdaniem autorów raportu, trend w kierunku telewizji naziemnej DVB-T ma być widoczny szczególnie w takich krajach, jak Rosja, Rumunia i Polska.
Zapomniano też o wpływie na rynek powstających platform IPTV w tych krajach, które będą podobnie jak usługi VOD odbierać abonentów pay-tv.
Oferując 106 platform w 18 krajach, 64 największych operatorów pay-tv będzie miało na koniec 2015 roku 78% z łącznej liczby abonentów płatnej telewizji w Europie Wschodniej. W wyniku konsolidacji rynku odsetek ten ma wzrosnąć do 84% -
83,7 mln abonentów płatnej telewizji w 2021 roku.
5 największych operatorów pay-tv w Europie Wschodniej w 2015 roku (według Digital TV Research):
1.
Trikolor TV - Rosja - 11,799 mln abonentów
2.
Rostelecom - Rosja - 8,61 mln
3.
Cyfrowy Polsat - Polska -
3,567 mln
4.
ER Telecom - Rosja - 2,801 mln
5.
Orion Express - Rosja - 2,8 mln
5 największych operatorów pay-tv w Europie Wschodniej w 2021 roku (wg Digital TV Research):
1.
Trikolor TV - Rosja - 13,666 mln abonentów
2.
Rostelecom - Rosja - 9,014 mln
3.
Cyfrowy Polsat - Polska -
3,644 mln
4.
ER Telecom - Rosja - 3,265 mln
5.
Orion Express - Rosja - 2,922 mln
W 2021 roku najwięcej abonentów w regionie Europy Wschodniej zyskać ma rosyjska platforma
Trikolor TV (+1,87 mln), będąca jednocześnie liderem w tym regionie. Na trzecim miejscu pod względem liczby abonentów plasuje się
Cyfrowy Polsat.
Liberty Global/UPC, prowadzący działalność w pięciu krajach Europy Wschodniej, na koniec 2015 roku miał
4,21 mln abonentów, a na koniec 2021 roku ma ich mieć
4,98 mln.
Według oceny analityków z Digital TV Research,
Cyfrowy Polsat pozostanie liderem pod względem wysokości generowanych przychodów!
Raport obejmuje następujące kraje:
Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Estonia, Grecja, Litwa, Łotwa, Polska, Rosja, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Ukraina, Węgry.
Co ciekawe, w tekst skróconego raportu, dostępnego na stronie Digital TV Research, wkradł się błąd - zamiast
„Cyfrowy Polsat”, widnieje napis
„Cyfra Polsat” (
czyżby jakaś fuzja?), co chyba nie najlepiej świadczy autorach tej publikacji (płatna: 900 funtów!), którzy mogą nie wiedzieć, o czym piszą, tym bardziej, że liczbę abonentów, jaką podaje Cyfrowy Polsat w oficjalnych raportach, określa łączną liczbą klientów tzw. kontraktowych, a nie liczbą abonentów platformy satelitarnej DTH.
Pisaliśmy o tym tu.
Grupa miała na koniec czerwca br.
5,862 mln klientów kontraktowych (31.03.2016: 5,893 mln), więc coś tu jest nie tak w tym płatnym raporcie, bo liczba abonentów kontraktowych pay-tv to
4,6 mln. W oficjalnym komunikacie Cyfrowy Polsat podał przecież, że łączna liczba świadczonych usług kontraktowych płatnej telewizji
wzrosła w ciągu roku o 5,9 proc., do 4.632.246 na dzień 30 czerwca 2016 roku z 4.374.517 na dzień 30 czerwca 2015 roku.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.