W drugim konkursie na zagospodarowanie pierwszego multipleksu (MUX 1) naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) spółka Discovery Communications zaoferowała niedostępny w Polsce kanał DMAX(więcej tutaj). Nadawca przegrał jednak rywalizację ze stacją Fokus TV Grupy ZPR (więcej tutaj), a DMAX do dziś nie pojawił się w naszym kraju. Ostatnie doniesienia pokazują, że ta sytuacja może się wkrótce zmienić. W jaki sposób DMAX może więc trafić do Polski? Są trzy możliwości.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Po pierwsze spółka Discovery Communications wciąż jest zainteresowana naziemną telewizją cyfrową w Polsce (więcej tutaj). Amerykański gigant wyraża chęć uczestniczenia w zagospodarowaniu tworzonego właśnie multipleksu ósmego (MUX 8) (więcej tutaj i tutaj). Według ostatnich propozycji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT), w MUX 8 mają znaleźć się zarówno kanały TVP jak i nadawców komercyjnych (więcej tutaj). Czy będzie to DMAX? Nie wiadomo, bo chętnych jest wielu.
Drugi powód pojawił się w ostatnich tygodniach wraz z informacją o zamiarze sprzedaży 51 proc. udziałów w Grupie TVN. Wśród kandydatów do ich przejęcia rynek wymienia właśnie Discovery, obok takich potentatów jak Time Warner, 21st Century Fox Ruperta Murdocha, Bertelsmanna oraz należącej do Bertelsamana RTL Group (więcej tutaj). Gdyby to Discovery zostało udziałowcem to DMAX mógłby zastąpić należący do Grupy TVN kanał TTV, który dostępny jest w przekazie satelitarno-kablowym oraz w MUX 1. Może też niekoniecznie zastąpić, ale bogata biblioteka produkcji dla DMAX mogłaby być wykorzystana dla TTV.
Po trzecie to nadawca może w każdej chwili po prostu wprowadzić kanał DMAX na polski rynek satelitarno-kablowy. Wszystko zależy tylko od decyzji biznesowych samej spółki jak i operatorów, którzy mieliby umieścić stację w swoich pakietach.
A jaka w ogóle ma być polska wersja kanału DMAX? To wiemy z materiałów udostępnionych przez KRRiT po drugim konkursie na zagospodarowanie MUX 1 (więcej tutaj):
Program DMAX będzie prezentować filmy, reportaże oraz inne audycje z takich dziedzin jak: nowe technologie i wynalazki, gospodarka, kultura i historia cywilizacji świata oraz o tematyce podróżniczej, etnograficznej, geograficznej, przyrodniczej i ekologicznej. Będzie nadawany codziennie przez całą dobę. Adresowany będzie do ogólnopolskiej grupy wiekowej powyżej 12 lat, do widzów poszukujących wiedzy i informacji podanej w przystępny i interesujący sposób, niezależnie od wykształcenia, statusu zawodowego i płci.
Wnioskodawca deklaruje, że będzie udostępniać najwyższej jakości różnorodne tematycznie dokumenty, audycje edukacyjne oraz audycje dla młodzieży. Będą one pochodzić między innymi z bogatych zasobów biblioteki Discovery, obejmujących ponad 100 tysięcy godzin materiałów dokumentalnych i edukacyjnych. Oferta programowa DMAX będzie także zawierać audycje europejskie oraz audycje wyprodukowane przez niezależnych producentów oraz materiały pierwotnie wytworzone w języku polskim. Według wnioskodawcy:
- Widzowie programu DMAX zyskają dostęp do najwyższej jakości dokumentów, audycji edukacyjnych oraz audycji dla młodzieży. Dzięki różnorodnej tematyce program DMAX zainteresuje szeroką widownię i będzie zapewniać wiedzę i edukację połączoną z dużą dawką rozrywki. Oferta programowa będzie na bieżąco dostosowywana do oczekiwań widzów w oparciu o regularnie prowadzone badania widowni oraz dane telemetryczne. DMAX będzie programem telewizyjnym, w którym widzowie będą mogli znaleźć najlepsze i najbardziej nowatorskie audycje, przybliżające historie niezwykłych ludzi. Innowacyjność programu DMAX polegać będzie na wyważeniu zawartości materiałów edukacyjno-poznawczych z atrakcyjną, popularno-naukową formą ich prezentacji. Zapewni to skuteczne przyswajanie treści edukacyjnych, zwłaszcza wśród młodej widowni. Program ten dostarczy rzetelnych informacji i wiedzy w sposób przystępny i interesujący, rozbudzając wyobraźnię widzów. (…) Wieloletnie doświadczenie Discovery na rynku telewizyjnym gwarantuje najwyższą jakość i atrakcyjność oferty programowej DMAX. Nieograniczony dostęp do najnowocześniejszych narzędzi badawczych takich jak: panele widzów, badania telemetryczne, grupy fokusowe, badania internetowe i inne, umożliwi nadawcy programu DMAX skuteczne planowanie ramówki oraz dostosowywanie jej na bieżąco do potrzeb i oczekiwań widowni. (…) Motto programu brzmi: DMAX - zdobywanie wiedzy jeszcze nigdy nie było tak atrakcyjne.
Trzonem oferty edukacyjno-poznawczej będą pełno-, średnio- i krótkometrażowe filmy dokumentalne, zarówno jednostkowe jak i wieloodcinkowe seriale oraz audycje edukacyjne, przekazujące informacje z wielu dziedzin nauki oraz wiedzy ogólnej. Audycje poradnikowe dotyczyć będą różnych dziedzin takich jak zdrowie, uroda czy sposoby spędzania wolnego czasu. W programie będą nadawane również audycje dedykowane dla młodzieży, które wzbogacą ją wiedzą i zachęcą do zgłębiania tajników nauki. Udział audycji wyspecjalizowanych w programie będzie wynosił nie mniej niż 70 proc. miesięcznego (i tygodniowego) czasu nadawania programu w godz. 6:00-23:00, co jest zgodne z art. 4 pkt. 13 ustawy o rtv. Wnioskodawca proponuje ofertę programową, w której w tygodniowym czasie nadawania programu w godz. 6:00-23:00 specjalizacja realizowana będzie przez cztery różne rodzaje audycji tj. filmy dokumentalne (31 proc.), audycje edukacyjne (20 proc.), poradnikowe (9 proc.), audycje dla dzieci i młodzieży (10 proc.). Procentowy udział audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim oraz audycji europejskich będzie zgodny z wymogami ustawy z art. 15 ust. 1 i 3. Wnioskodawca zobowiązał się, że audycje emitowane w DMAX nie będą powielać treści dostępnych odpłatnie w innych programach należących do Discovery, dystrybuowanych w Polsce drogą kablowo-satelitarną. Audycje powtórkowe zajmą około 38 proc. w tygodniowym czasie nadawania programu. Zaprojektowany program będzie realizować zadania określone w art. 1 ust. 1 ustawy o rtv.
W portfolio Discovery w Polsce znajdziemy obecnie takie kanały jak: Discovery Channel, Discovery Channel HD, TLC, TLC HD, ID, ID HD, Discovery Historia, Discovery Turbo Xtra, Discovery Turbo Xtra HD, Discovery Science, Animal Planet, Animal Planet HD, Eurosport, Eurosport HD, Eurosport 2 i Eurosport 2 HD. Czy dołączy do nich także DMAX? Przekonamy się wkrótce.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.