reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Polskie Radio o DAB+ na SAT KRAK 2014

dodano: 2014-10-09 11:53 | aktualizacja: 2014-10-09 17:05
autor: Anita Kaźmierska | źródło: satkurier.pl

Polskie Radio 3 października 2014 roku w Krakowie w ramach wystawy SAT KRAK 2014 odbyła się konferencja na temat DAB+ w Polsce pt. „Co powinniście wiedzieć o radiofonii cyfrowej DAB, a wstydzicie się zapytać” z udziałem przedstawicieli Polskiego Radia, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Radia Wrocław, Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji. Na konferencji przedstawiono przede wszystkim dotychczasowe osiągnięcia w zakresie wdrażania DAB+ w Polsce i plany na najbliższą przyszłość w tym zakresie.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Udział w konferencji i dyskusji panelowej wzięli:
  • Henryk Cichecki, Członek Zarządu Polskiego Radia,
  • Krzysztof Łuszczewski, Dyrektor Centrum Rozwoju Radiofonii Cyfrowej Polskiego Radia,
  • Paweł Mathia, Naczelny Inżynier Polskiego Radia,
  • Mirosław Ostrowski, Dyrektor Techniczny Radia Wrocław,
  • Krystyna Rosłan-Kuhn, Ekspert KRRiT,
  • Krzysztof Lemiech, Przewodniczący Zarządu STiRC KIGEiT.



Konferencję rozpoczął Henryk Cichecki, Członek Zarządu Polskiego Radia. Przytoczył on datę 1 października 2013 roku jako datę rozpoczęcia stałego nadawania cyfrowego DAB+ w Polsce. Uruchomiono wtedy emisje w 2 aglomeracjach - warszawskiej i śląskiej. Dziś radio cyfrowe DAB+ można odbierać już w 6 aglomeracjach - oprócz wyżej wspomnianych - także we wrocławskiej, szczecińskiej, łódzkiej i opolskiej. Do 2020 roku Polskie Radio planuje zbudować w Polsce kompletną sieć DAB+. Henryk Cichecki wspomniał też o - jak to nazwał - niezrozumiałym, przynajmniej w części, oporze nadawców komercyjnych. Po raz kolejny skierował do nich zaproszenie do udziału w projekcie DAB+.

Docelowe pokrycie kraju zasięgiem DAB+ w 2020 roku:
  • Zasięg ludnościowy - 38,25 mln osób (99,5%)
  • Zasięg powierzchniowy: 312,6 tys. km kw. (99,5%)



Dlaczego PR zdecydowało się na DAB+? Jak twierdzi wiceprezes Polskiego Radia, żeby było „lepiej, więcej i taniej”. Te wszystkie cele pozwala osiągnąć, przynajmniej w przypadku Polskiego Radia, technologia DAB+. Decyzji o wdrożeniu DAB+ nie podjęto pochopnie, zapewnia Henryk Cichecki, wcześniej przeprowadzono liczne badania, nadawanie testowe, a także obserwowano inne kraje z DAB+ w Europie. Najbardziej zaawansowane pod tym względem są Niemcy, Szwajcaria, Wielka Brytania i Norwegia. W tym ostatnim kraju w styczniu 2017 roku nastąpi koniec radia analogowego. Poza tym Polskie Radio aktywnie uczestniczy w konferencjach, śledzi fachową literaturę, rozwój sieci, rynek odbiorców, itd.

- Nadawanie w technologii DAB+ zapewni najbardziej tani, powszechny i niezawodny sposób na dostęp do rozszerzonej, a nawet podwojonej oferty Polskiego Radia, i w ogóle radia publicznego, wszystkim potencjalnym słuchaczom, wszystkim obywatelom naszego kraju - podkreślił Henryk Cichecki. Podkreślił też, że projekt DAB+ realizuje cała publiczna radiofonia w Polsce, czyli 18 spółek - Polskie Radio i 17 rozgłośni regionalnych. Wszystkie one uczestniczą w tym projekcie, a Polskie Radio jest liderem projektu.

Henryk Cichecki wspomniał także o inicjatywie pod nazwą Multimedialna Radiowa Baza Danych (MRBD). Dodał, że digitalizacja zbiorów Polskiego Radia objęła już 25-30% ogromnych, 90-letnich zbiorów. Ponadto w tym zakresie wspomagane są rozgłośne regionalne. Henryk Cichecki wspomniał, że Polskie Radio zamierza dofinansować projekt MRBD ze środków unijnych.

Polskie Radio nadaje obecnie we wszystkich dostępnych w Polsce technologiach, w różnym zakresie - radio analogowe (fale ultrakrótkie i długie, z Solca Kujawskiego), DAB+, naziemnie, przez Internet, streaming, projekt Moje Polskie Radio (100 kanałów tematycznych), Smart Radio, w kablówkach, w ramach aplikacji na urządzenia mobilne.

Aktualnie w DAB+ nadawane są następujące stacje radiowe:
  • Polskie Radio Program 1
  • Polskie Radio Program 2
  • Polskie Radio Program 3
  • Polskie Radio Program 4
  • Polskie Radio Dla Zagranicy
  • Polskie Radio 24
  • Polskie Radio Rytm
  • Rozgłośnie Regionalne (RDC, Radio Katowice, Radio Wrocław, Radio Szczecin, Radio Łódź, Radio Opole)
Ponadto w przyszłości planowane jest uruchomienie nadawania rozgłośni dla dzieci, dla seniorów i rozgłośni o charakterze edukacyjnym.

Krzysztof Łuszczewski, Dyrektor Centrum Rozwoju Radiofonii Cyfrowej Polskiego Radia, powiedział, że głównym powodem, dla którego sięgnięto po radio cyfrowe jest to, że Polskie Radio jest nadawcą publicznym. Technologia analogowa wyczerpała swoje możliwości i nie pozwala na rozwój sieci nadawczych. PR 1 i PR 3 pokrywają zasięgiem cały kraj, ale już PR 2 i PR 4 nie docierają do wszystkich słuchaczy. Polskie Radio chce poprawić zasięg, a DAB+ to umożliwia. W technologii analogowej nie ma też możliwości rozwoju oferty programowej. Obecnie w technologii analogowej nadawane są 4 stacje ogólnopolskie plus jedna stacja dla zagranicy. Rok temu wprowadzono Polskie Radio 24 i Polskie Radio Rytm - w technologii DAB+.

Polskie Radio Rytm to program adresowany do szerokiego audytorium i z założenia ma stanowić platformę muzyczno-informacyjną, integrującą wszystkich słuchaczy Polskiego Radia. Nazwa odnosi się bezpośrednio do charakteru stacji opartego w zdecydowanej większości (około 95% czasu emisji muzyki) o dynamiczną, nowocześnie brzmiącą i żwawą muzykę popularną i taneczną, a także gatunki mniej obecne na głównych antenach Polskiego Radia. Polskie Radio Rytm należy traktować jako nowoczesny, przystępny kanał muzyczny, pozbawiony elementów publicystycznych i innych form dziennikarskich zawierający krótkie serwisy informacyjne.

2 października 2014 roku Polskie Radio uruchomiło nową usługę - pierwszą taką usługę w Polsce - która pozwala słuchaczom za pomocą strony internetowej na wpływanie na utwory muzyczne, które są tam prezentowane. Można przyczynić się do tego, czy dana piosenka będzie pojawiać się częściej, albo w ogóle zniknie. System ten jest w pełni automatyczny i bezobsługowy, i jest połączony z systemem emisyjnym anteny.

Polskie Radio dla Dzieci (o roboczej nazwie Polskie Radio Krasnal) jest już gotowe do startu. Nadawca czeka tylko na przyznanie koncesji przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Stosowny wniosek został już złożony do KRRiT. Jest nadzieja, że stacja wystartuje jeszcze w 2014 roku.
  • Grupa odbiorców: dzieci w wieku 4-7 lat, rodzicie w wieku 20-45 lat
  • Audycje dla dzieci, programy edukacyjne, magazyny poradnicze
  • Muzyka składająca się z polskich i zagranicznych piosenek dla dzieci; wieczorami jazz

W połowie 2015 roku uruchomione zostanie Polskie Radio dla Seniorów.
  • Grupa odbiorców: dorośli 50+
  • Audycje dla seniorów, programy traktujące o zdrowiu, magazyny poradnicze oraz słuchowiska i kabarety
  • Muzyka składająca się z polskich i zagranicznych piosenek znanych z ostatnich 50 lat

Kolejne ma być Polskie Radio Edukacyjne, które wystartuje w przeciągu roku lub później
  • Grupa odbiorców: uczniowie, studenci, 18-29 lat, rozwijający pasje dorośli 35-54 lata
  • Audycje edukacyjne, programy popularnonaukowe, magazyny historyczne
  • Muzyka składająca się z polskich i zagranicznych współczesnych utworów rozrywkowych

Ponadto Polskie Radio planuje uruchomienie kampanii informacyjnej, która obejmie działania outdoorowe, reklamy prasowe, emisje spotów TV, emisje spotów radiowych, działania PR i marketing szeptany. Planowany start kampanii to druga połowa grudnia 2014 roku. Planowane są też szkolenia dla pracowników sklepów i marketów RTV/AGD (w październiku: Katowice, Wrocław, Szczecin; w listopadzie: Łódź, Opole).

Paweł Mathia, Naczelny Inżynier Polskiego Radia, przypomniał, że już w 1996 roku Polskie Radio prowadziło pierwsze testy radia cyfrowego - w DAB. Z kolei pierwsze testy DAB+ prowadzono w 2009 roku - przy współpracy Radia Wrocław, EmiTela i Instytutu Łączności. Regularna emisja DAB+ miała wystartować na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2012, których współgospodarzem była Polska. Niestety przetarg został unieważniony i, mimo uzyskania decyzji rezerwacyjnej od UKE, nie udało się uruchomić emisji w 4 planowanych miastach - Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu. Zakładano wtedy, że w DAB+ będzie można słuchać komentarzy z ME, w różnych językach.

Paweł Mathia wyjaśnił, dlaczego DAB+ jest uruchamiane wyspowo. - Chcemy w jak najkrótszym czasie uzyskać jak największy zasięg ludnościowy, do 2015 roku w siedzibach wszystkich rozgłośni regionalnych. Z przyczyn finansowych nie można było uruchomić jednocześnie wszystkich lokalizacji.

Niebawem rozstrzygnie się przetarg na DAB+ w Gdańsku, Krakowie, Kielcach, Poznaniu. Emisje w tych czterech lokalizacjach wystartują 1 stycznia 2015 roku. Tego samego dnia wystartują emisje w Bydgoszczy, Koszalinie, Olszynie i Zielonej Górze. 1 kwietnia 2015 roku dołączą Białystok, Lublin i Rzeszów (zasięg ludnościowy DAB+ w Polsce wyniesie wtedy 50%). 1 lipca 2016 roku uruchomione zostaną emisje w Giżycku, Kaliszu, Płocku, Siedlcach.

Według strategicznych założeń Polskiego Radia, DAB+, oprócz miejsc, gdzie w Polsce występuje największa gęstość zaludnienia, ma osiągnąć pokrycie także wzdłuż głównych tras komunikacyjnych. Zwiększanie zasięgu w tym zakresie ma rozpocząć się od 1 lipca 2017 roku, kiedy rozbudowa nastąpi dla południowo-zachodniej części Polski. W kolejnych terminach sieć zostanie rozwinięta odpowiednio w środkowej, wschodniej i pozostałej części naszego kraju.

Zgodnie z decyzją rezerwacyjną UKE, w ramach jednego multipleksu przewidziano 12 programów radiowych (10 rozgłośni ogólnopolskich i 2 o charakterze regionalnym). Dlaczego 12 programów? Wynika to z analiz Polskiego Radia przeprowadzonych jeszcze przed uzyskaniem decyzji rezerwacyjnej od UKE. Zdaniem nadawcy, jest to maksymalna ilość kanałów, jakie można uruchomić w jednym multipleksie, by nie tracić na jakości sygnału. Oprócz 12 programów jest też miejsce na dane dodatkowe (logo stacji, slajdy, przewodnik po programach, itd.).

Henryk Cichecki wspomniał o zagrożeniach projektu radia cyfrowego. Po pierwsze są to kwestie finansowe. Polskie Radio jest finansowane ze środków abonamentowych, a system finansowania mediów nie jest stabilny, a wręcz uległ załamaniu. Może to zakłócić lub nawet wstrzymać realizację projektu DAB+. Druga sprawa to groźba niepowodzenia w budowaniu rynku odbiorców/słuchaczy. Jeśli nie będzie chętnych na zakup odbiorników DAB+, to powodzenie projektu stanie pod znakiem zapytania.

Henryk Cichecki mówił także o implikacjach, jakie pociąga za sobą wdrażanie DAB+. Po pierwsze równoległa emisja radia analogowego i cyfrowego generuje koszty dodatkowe. Według analiz przeprowadzonych przez Polskie Radio, po zakończeniu wdrażania DAB+ koszt dotarcia do jednego potencjalnego odbiorcy może spaść nawet o ok. 80 proc. Wdrożenie DAB+ doprowadzi również do obniżenia stopnia szkodliwości dla środowiska o 40 proc. (zarówno dla nadawców jak i słuchaczy). Polskie Radio chce uruchamiać czasowo programy okolicznościowe, np. na okazję imprez typu MŚ w siatkówce. Rozmawiało już na ten temat z UKE. Jednym z następstw DAB+ jest też przebudowa struktury zarządzania, która dziś ma charakter linearny.

W dalszej części konferencji poruszano między innymi kwestie techniczne związane z wdrażaniem DAB+ (w tym przedstawiono wachlarz usług dodatkowych, jakie mają wystartować w DAB+). Mówiono też między innymi o roli Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w cyfryzacji radia w Polsce.

Pełną relację wideo z trwającej dwie godziny konferencji na temat DAB+ będzie można wkrótce obejrzeć na stronie internetowej satkurier.pl. Już teraz zapraszamy do zapoznania się z prezentacją w formacie PDF (pobierz).

Kolejna konferencja o DAB+ już za rok podczas SAT KRAK 2015 w Krakowie.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii SAT KRAK


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Octagon SF8008 Twin UHD 4K S2X

Octagon SF8008 Twin UHD 4K S2X - odbiornik UHD 4K...

519 zł Więcej...

Odbiornik AB CryptoBox 752HD Combo

Odbiornik HD Combo - następca najbardziej udanych odbiorników satelitarnych producenta...

325 zł Więcej...

Odbiornik TechniSat Digit ISIO STC UHD 4K Black

DIGIT ISIO STC UHD to najnowszy flagowy dekoder uznanej, niemieckiej...

1 590 zł Więcej...
reklama