dodano: 2013-10-19 02:53 | aktualizacja:
2013-10-19 22:05
autor: AdamekAdam |
źródło: marketingsportowy.net
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Lawina plotek związanych ze startem nowego kanału sportowego w
Polsce, za którym stałby
FOX, ruszyły w momencie, gdy nadawca zakupił prawa do transmisji koszykarskiej
Euroligi.
FOX w
Polsce nadaje obecnie dwa kanały - główny
FOX w SD i HD oraz
FOX Life (także w SD i HD), obydwa jednak o tematyce rozrywkowej, skierowanej głównie na seriale.
Na żadnym z nich nie znalazło się miejsce na transmisję pierwszego spotkania
Euroligi, którym był pojedynek z piątku 18 października pomiędzy drużynami
Stelmetu Zielona Góra, a
FC Bayernem Monachium, w efekcie przekaz pojawił się tylko w Internecie, pod adresem
foxtv.pl/sports.
Na targach branży mediów i kontentu sportowego
Sportel w
Monako blog marketingsportowy.net potwierdził w kilku niezależnych źródłach, że
FOX Sports miałby wystartować w Polsce 1 stycznia 2014 roku.
Sprawa może mieć dwie odsłony. Jeżeli
FOX faktycznie zdecyduje się na start kanału sportowego, to będzie musiał walczyć z wieloma nadawcami już obecnymi, w tym paczką
CANAL+ i kanałami
Polsat Sport posiadającymi dużą część praw do transmisji, a także
TVP Sport,
Eurosportem,
Orange Sport i
Sportklubem także mającymi swoje atuty. Trudno będzie zdobyć więcej praw, pole do manewru jest ograniczone, a obecnie posiadane prawa do emisji jednego lub kilku wydarzeń mogą być niewystarczające, aby zaproponować całodobowy kanał sportowy z prawdziwego zdarzenia. Jednocześnie nie ma szans na szybkie pozyskanie dużego wachlarza praw od innych nadawców, ponieważ zwykle umowy dotyczące transmisji są podpisywane na kilka sezonów.
Szansą byłoby uruchomienie kanału na wzór
ESPN America, który promowałby sport amerykański, czego na polskim rynku brakuje po zamknięciu działalności
ESPN w
Europie.
Wysyłanie znaków i plotek o możliwości uruchomienia kanału sportowego może mieć też drugą stronę - stanie się naciskiem na już istniejących nadawców, aby postarać się o sublicencję od
FOX, co zarazem zdjęłoby z
FOX konieczność uruchamiania własnego kanału sportowego przy dość zaciekłej konkurencji na naszym rynku. Tak
FOX rozwiązał kwestię
Euroligi we
Włoszech (i to mimo, że nadaje tam dwa własne kanały sportowe), udzielając sublicencji platformie
Sky (choć pomógł w tym fakt, że
FOX i
Sky wchodzą w skład tej samej korporacji - imperium medialnego
Ruperta Murdocha).
Mimo dość ciasno skrojonego międzynarodowego rynku praw do transmisji sportowych, gdzie główne wydarzenia są już rozdysponowane pomiędzy nadawców -
FOX stopniowo skutecznie pozyskuje kolejne wydarzenia do swojego portfolio. 14 października do mediów trafiła informacja iż
21st Century Fox zyskał prawa do emisji spotkań niemieckiej
Bundesligi i
2. Bundesligi w 80 krajach, w tym m.in. w
USA,
Brazylii,
Japonii,
Chinach,
Tajlandii,
Indonezji, ale także w kilku krajach europejskich - we
Włoszech,
Holandii,
Belgii (o
Polsce nie ma mowy, prawa dla krajów europejskich obowiązują przez 2 lata od sezonu 2015/2016). Wiadomo także, że
FOX pozyskał prawa do emisji w
Azji spotkań tenisowych z kortów
Rolanda Garrosa.
Wzrost aktywności
FOX w kwestii praw sportowych na świecie zbiega się z ogólną reorganizacją zarówno całej struktury imperium medialnego
Ruperta Murdocha, jak i ogromnymi zmianami wśród kanałów sportowych
FOX w
USA, co ma miejsce w ostatnich miesiącach (start
FOX Sport 1 i
FOX Sports 2 w
USA nastąpił 17 sierpnia br., 2 września zamknięto natomiast
FOX Soccer).
W
Europie FOX Sports jest obecne dostępny we
Włoszech i
Holandii (w obydwu krajach kanały wystartowały w tym roku), oprócz tego dostęp do kanału mają widzowie w
Turcji i na
Bliskim Wschodzie.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.