reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Dyrektor TVP Sport o 4K i wejściu do DVB-T

dodano: 2018-04-25 10:10 | aktualizacja: 2018-04-25 12:44
autor: Anita Kaźmierska | źródło: sport.tvp.pl/satkurier.pl

Marek Szkolnikowski TVP TVP Sport rozpoczyna cykl, w którym dyrektor stacji Marek Szkolnikowski odpowiada na pytania widzów. Żeby zadać pytanie szefowi sportu w Telewizji Polskiej, trzeba dodać do pytania na portalach społecznościowych #zapytajszefatvpsport. Przedstawiamy odpowiedzi na kilka pytań, które mogą zainteresować naszych czytelników, np. dotyczące TVP Sport w DVB-T i transmisji w rozdzielczości 4K. Pełny wywiad pod tym linkiem.

Marek Szkolnikowski TVP


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Kiedy TVP Sport pojawi się w naziemnej telewizji cyfrowej?

To jest mój priorytet, zresztą prezesa Jacka Kurskiego też, żeby TVP Sport był kanałem dostępnym w całej Polsce, w każdym polskim domu. To element misji telewizji publicznej. Sprawa jest jednak trudna, wielowątkowa, a ja – zasłaniając się nieco klauzulą tajemnicy biznesowej – nie mogę zdradzić, kiedy wszystko zostanie dopięte na ostatni guzik. Widzowie muszą wiedzieć, że to naprawdę skomplikowany proces, przede wszystkim jeśli chodzi o prawa sportowe. Inaczej negocjuje się je na anteny otwarte, inaczej na kodowane… Dochodzą umowy handlowe, wpływy z dystrybucji w formule płatnej, też choćby kwestia regulacji abonamentowych… Nie ma co ukrywać, że otrzymujemy od poszczególnych dystrybutorów opłaty, z których w obecnej sytuacji telewizji publicznej trudno zrezygnować, jeśli nie znajdziemy innych środków. Zapewniam jednak, że od kilkunastu miesięcy walczymy o szczęśliwy finał. Wierzę, że nastąpi to już niedługo.

Najważniejszą imprezą roku są piłkarskie mistrzostwa świata. Czy jest szansa na pokazywanie mundialu w 4K?

Mogę powiedzieć tylko tyle, że trwają bardzo intensywne prace. Ponownie uspokajam widzów: wszystko idzie w dobrym kierunku. Wiemy, jak funkcjonuje rynek, znamy się na tym, co robimy i wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom [przyp. red. - aktualizacja: TVP zapowiedziała start TVP 4K - wniosek o koncesję już w KRRiT].

Czy Telewizja Polska podzieli się prawami do mundialu z inną stacją?

Byliśmy gotowi do rozmów z innymi nadawcami, ale uznaliśmy, że misją publiczną jest, żeby wszystkie mecze mundialu były ogólnodostępne – bezpłatnie, czy to w telewizji, czy w internecie, czy za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Każdy wszędzie może oglądać mistrzostwa świata. Odpowiadając krótko: mundial będzie w Telewizji Polskiej. Dopuszczamy możliwość udostępnienia drobnej sublicencji, ale na bardzo ograniczonych warunkach.

Kto będzie następcą Dariusza Szpakowskiego w roli pierwszego piłkarskiego komentatora Telewizji Polskiej?

W tej chwili w Polsce jest czterech komentatorów, którzy są w stanie udźwignąć presję dużego wydarzenia piłkarskiego na antenie otwartej. To jest inna specyfika niż komentowanie meczu w telewizji kodowanej, trzeba to podkreślić. Te cztery osoby to Dariusz Szpakowski, Jacek Laskowski, Maciej Iwański i Mateusz Borek. Bardzo się cieszę, że trzech z nich pracuje w Telewizji Polskiej, więc jeśli chodzi o następców, na pewno jesteśmy zabezpieczeni. Rozmawiałem z Tomaszem Smokowskim, były wstępne plany, by wzmocnił nas w trakcie mistrzostw świata, ale zakaz konkurencji z nc+ sprawił, że wszystko spełzło na niczym. Tomek zresztą, z tego co wiem, planuje – już jako "wolny strzelec" – współpracować z Polsatem. Andrzej Twarowski… Może nas odwiedzi w czasie mundialu jako ekspert, ale on też postanowił bardziej zaangażować się w swoje tematy radiowe. Jak przystało na dobrych trenerów, którzy obserwują zdolnych piłkarzy z innych drużyn, sięgamy wzrokiem też w stronę młodszych kolegów z innych stacji, których rozwój bacznie obserwuję. Zobaczymy, w jakim kierunku pójdą. Ludzie muszą mieć jednak świadomość, że specyfika pracy na antenie otwartej i w telewizji kodowanej to jest coś zupełnie innego. Widzę to szczególnie na Twitterze, gdzie wielu osobom wydaje się, że to, co się tam dzieje, to świat codzienny, że tak jest w każdym domu… Realnych użytkowników tego portalu, korzystających z niego na co dzień, jest około 200 tysięcy, z czego nie wszyscy przecież interesują się sportem. Choć wszystkich szanuję, choć często wchodzę w interakcje, to jest to zaledwie wąski wycinek tego, co dzieje się w rzeczywistości. Musimy brać pod uwagę potrzeby widza, który nie ma tak szczegółowej wiedzy o sporcie, nie ma dostępu do kanałów kodowanych i oczekuje czegoś nieco innego, "prostszego". Dlatego to, paradoksalnie, takie trudne. Poza tym: mówimy często o widowni przekraczającej kilka, a nawet kilkanaście milionów ludzi, a nie kilka czy kilkanaście tysięcy.

Czy TVP stanie do walki o pozyskanie Ekstraklasy?

Tak.

Kończą się prawa do pokazywania Pucharu Niemiec i Francji. Czy jest szansa na ich przedłużenie i ewentualnie inny Puchar, np. Hiszpanii?

Puchar Niemiec odpuściliśmy. Z dwóch względów: pieniądze, które były na stole, okazały się za duże – czterokrotny wzrost ceny w porównaniu do poprzedniego kontraktu uznaliśmy za nieuzasadniony i nierynkowy. Poza tym, bierzemy pod uwagę pogłoski o przejściu Roberta Lewandowskiego do Realu Madryt. Intuicja podpowiedziała mi, że to nastąpi, a bez niego, wartość praw do Pucharu Niemiec spada o 90 procent… Prosta matematyka. Co do Pucharu Francji: nie satysfakcjonowały nas wyniki oglądalności, więc zrezygnowaliśmy z kontynuacji. Przyglądamy się oczywiście temu, co dzieje się na rynku, co - mamy nadzieję - widzowie widzą i doceniają. Jak tylko coś się pojawi, będziemy walczyć. Myślę, że jakaś dobra, klubowa piłka zagości na antenie Telewizji Polskiej.

Czy TVP rozważa pozyskanie praw do jednej z niszowych lig piłkarskich, np. portugalskiej, szkockiej?

Nie ma takiej szansy. TVP Sport chce być najlepszym kanałem sportowym w Polsce. Po miesiącach ciężkiej pracy, "sformatowaniu" ramówki, zajmujemy na razie drugie miejsce, wyprzedzając - po raz pierwszy w historii - Polsat Sport, przegrywając tylko z paneuropejskim Eurosportem. Mamy jedną antenę, za którą odpowiadamy w całości – TVP Sport i inne (TVP1, TVP2, TVP3), którym oferujemy wydarzenia wzbudzające największe zainteresowanie. Na miarę naszych możliwości chcemy pozyskiwać racjonalnie wybrane prawa, a nie wszystkie dostępne. Jak by to o nas świadczyło, że u konkurencji liga włoska, angielska czy hiszpańska, a u nadawcy publicznego, który pokazuje mundial, Ligę Mistrzów czy igrzyska olimpijskie, jest liga szkocka? Podobnie z drugą ligą żużlową, która - owszem - może raz na jakiś czas pojawić się w TVP3, ale walczymy o najwyższe cele, najważniejsze produkty. Między innymi dlatego nie interesujemy się też choćby ligą francuską, która ogląda się słabo, jest pod tym względem niszowa, nawet przy okazji meczów Monaco czy PSG. Z tego co wiem, są zresztą duże problemy ze sprzedażą tych praw.


Źródło: sport.tvp.pl 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii TVP


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Antena Olympia BX 1000+LTE Combo V/H

Nowoczesna antena szerokopasmowa BX 1000+ Olympia Combo. Zaprojektowana do w...

120 zł Więcej...

SAT Kurier - 7-8/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 7-8/2022

12 zł Więcej...

SAT Kurier - 3-4/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 3-4/2023

12 zł Więcej...