dodano: 2014-08-11 10:49 | aktualizacja:
2014-08-11 19:12
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: satkurier.pl/wyborcza.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Obecnie w ramach cyfrowego radia DAB+ można odbierać jedynie stacje Polskiego Radia, ponieważ rozgłośnie komercyjne niechętnie podchodzą do tematu cyfryzacji radiofonii w Polsce (
więcej tutaj). Ponadto do odbioru sygnału cyfrowego DAB+ potrzebny jest specjalny odbiornik z obsługą tego standardu.
Cyfryzacja radia jest jednak nieunikniona, podobnie jak miało to miejsce w przypadku telewizji. Cyfryzacja niesie za sobą wiele zalet - przede wszystkim pozwala na uruchomienie większej ilości stacji w ramach tego samego pasma, a także umożliwia uruchomienie dodatkowych usług.
4 października 2013 roku podczas targów telewizji cyfrowej
SAT KRAK 2013 w Krakowie odbyła się konferencja pt.
„DAB+. Czy cyfryzacja radia w Polsce się uda?”. Udział w niej, oprócz redaktora naczelnego SAT Kuriera, Janusz Sulisza, wzięli:
Paweł Mathia, naczelny inżynier Polskiego Radia,
Krzysztof Lemiech z Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT) i
Tomasz Kamiński z firmy TechniSat (
więcej tutaj).
Podczas zbliżających się targów
SAT KRAK 2014 temat cyfryzacji radia w Polsce będzie kontynuowany. 3 października znakomici goście, a wśród nich przedstawiciele Polskiego Radia, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, EmiTela oraz Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, będą poruszać tematy związane z cyfryzacją radia w Polsce. Jaka jest strategia Polskiego Radia względem DAB+ na najbliższe lata? Kiedy wystartują nowe nadajniki DAB+? Kiedy możemy spodziewać się ogólnopolskiego zasięgu sygnału DAB+ w naszym kraju? Kiedy radioodbiorniki analogowe nie będą już przydatne? Jak kształtować się będą ceny radioodbiorników DAB+? Jakie dodatkowe usługi i funkcje towarzyszą DAB+? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań będzie można poznać podczas
konferencji o DAB+ w Krakowie w dniu 3 października o godz. 12:00. Zapraszamy do rzeczowej dyskusji wszystkich zainteresowanych tą technologią.
Z badań Millward Brown wynika, że o procesie cyfryzacji słyszał tylko co trzeci Polak (35 proc.). Tylko 20 proc. Polaków wie, że aby odbierać radio cyfrowe, należy zakupić radioodbiornik DAB+. Jednak aż 44 proc. respondentów zadeklarowało chęć zakupu nowego odbiornika, gdy sygnał analogowy zostanie wyłączony. 31 proc. zrezygnowałoby wtedy ze słuchania radia w ogóle, a 21 proc. słuchałoby radia tylko w Internecie. 33 proc. Polaków uznaje cyfryzację radia jako niepotrzebną, a 29 proc. ma pozytywny stosunek do cyfryzacji (29 proc.).
Jak wynika z badania,
46 proc. Polaków słucha radia codziennie, 18 proc. kilka razy w tygodniu, 6 proc. rzadziej niż raz w tygodniu. 24 proc. badanych nie słucha radia wcale. 69 proc. słuchaczy odbiera radio w sposób tradycyjny, a 6 proc. badanych - przez Internet, 3 proc. - za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
*W badaniu udział wzięło 1009 osób w wieku od 18 do 75 lat.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.